Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Här är Sveriges 20 största annonsörer

Publicerad: 14 Augusti 2008, 04:01
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:43

Ica är Sveriges största annonsör under årets första sex månader, visar siffror från Sifo reklammätningar.


Trots att Ica minskade medieinvesteringarna med 3 procent, till 437 miljoner kronor så lade dagligvarukedjan 51 miljoner kronor mer än tvåan Telia, som investerade 386 miljoner kronor brutto i medier. Första halvåret 2007 var Ica och Telia också etta och tvåa.

Av de 20 största annonsörerna ökade Tre mest. 170 miljoner kronor brutto i medieinvesteringar är 33 procent mer än första halvåret 2007. Störst minskning står Unilever för, som minskade investeringarna med 34 procent till 225 miljoner kronor. Tele2 drog också åt svångremmen och minskade medieinvesteringarna med 24 procent till 172 miljoner kronor.

De 20 största annonsörernas medieinvesteringar, miljoner kronor brutto, januari-juni 2008. Procentuell förändring jämfört med samma period 2007 inom parentes.

Ica 437 (-3)Telia 386 (4)Kooperativa förbundet 368 (7)Unilever Sverige 225 (-34)Lòréal Sverige 186 (-14)Elgiganten 182 (30)Tele2 172 (-24)Tre 170 (33)Svenska Spel 164 (6)Carlsberg Sverige 147 (7)Coca-Cola 145 (-1)Telenor 144 (-14)Procter & Gamble 141 (-2)McDonalds 138 (5)Fastighetsbyrån Swedbank 137 (7)Willys 137 (11)Spendrups Bryggeri 135 (16)Volkswagen 118 (5)Lidl Sverige 111 (8)Antula Healthcare 110 (-2)

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.