Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Här är spelet som ska rädda julen åt Playstation 3

Publicerad: 4 November 2008, 14:01
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:36

Efter en lång promotionturné drar den här veckan mediekampanjen för Sony Playstations Little Big Planet igång. Spelet som Sony hoppas ska få konsumenterna att välja Playstation 3 före Xbox 360. <b>Se filmen på Dagens Media. </b>


Playstation har i veckorna varit på eventturnén 2 New Days of Hip Hop, arrangerad av Riksteatern. Där har de visat upp Little Big Planet och låtit konsumenterna provspela. I veckan startar mediekampanjen i tv och på nätet. Reklamfilmen som är gjord av TBWA/London visar scener ur spelet där huvudkaraktären, Sackboy, tar sig igenom några av spelets banor. Speakerrösten betonar det som gjort spelet omskrivet, den användargenererade aspekten.

- Det här spelet är unikt eftersom de sammanför de hetaste trenderna inom interaktiv underhållning. Dels den användargenererade delen men också det sociala spelandet som fick sitt genomslag med Singstar-spelen, säger Erik Grohman, Sverigechef för Playstation.

Han säger att den version av Little Big Planet som köps över disk egentligen bara är ett embryo, eftersom spelarna ges samma verktyg som utvecklarna att skapa innehåll i spelet. Materialet kan sedan laddas upp i en databas där andra användare får tillgång till det. Tanken är att spelet ska växa organiskt genom att nytt material hela tiden tillförs. Spelets konstruktion kan också göra det intressant för reklamsamarbeten framöver, säger Erik Grohman.

- Vi kan absolut tänka oss olika former av samarbeten. Till exempel specialdesignade kläder till avatarer (spelkaraktärer som användaren själv designar), eller hela banor som är gjorda tillsammans med partners.

Eftersom användarna själva väljer vad de vill ladda hem så blir reklamen inte påträngande menar han.

Tv-kampanjen riktar sig till en annan målgrupp än den webb-kampanjen.

- I tv försöker vi locka nya konsumenter genom att nå dem som inte äger någon konsol, och som inte känner till Little Big Planet. På nätet vänder vi oss till de redan initierade och kampanjen ska fungera som en påminnelse om att spelet släpps nu på fredag.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.