Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag23.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Här är Saatchis första kampanj för Vårdguiden

Publicerad: 18 Februari 2009, 14:28
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:21

En kampanj för 3,5 miljoner kronor ska fler Stockholmare att upptäcka Vårdguiden.se. "Detta är ett sätt att höja vårdkvaliteten i Stockholm", säger Katarina Winell, på Stockholms läns landsting.


En av utomhuseheterna. Saatchi & Saatchi har sedan tidigare ett ramavtal med Stockholms läns landsting och har bland annat gjort kampanjer för SL.

Sedan i höstas har de även haft ett uppdrag för Vårdguiden. Och nu rullar den första kampanjen ut, som ska dra trafik till portalen Vårdguiden.se. Totalt lägger Stockholms läns landsting 3,5 miljoner kronor på kampanjen.

- Vi vill få fler Stockholmare att upptäcka hela Vårguidens bredd. Folk kan få en del av sina problem lösta på nätet och via telefon och därmed slippa att sitta i väntrummen. Det är ett sätt att höja vårdkvaliteten för Stockholmarna, säger Katarina Winell, kommunikationschef vid hälso- och sjukvårdsnämndens förvaltning i Stockholms läns landsting.

Saatchi & Saatchi har valt att använda enkla frågor som "varför svider det?", "smittar det?" och "är det farligt?" på en bakgrund av starka färger.

- Eftersom målgruppen är alla Stockholmare har vi valt att göra det väldigt enkelt och vi tror att det är effektivt, säger Hans Sydow, som är projektledare och vd på Saatchi & Saatchi.

- Det här är de verkliga frågorna som folk ställer och som de vill ha svar på. Det är även så Vårdguiden fungerar i och med att den tar komplicerade frågor om sjukdomar och ger enkla och förklarande svar, säger Katarina Winell.

Huvudmedium för kampanjen, som även går på webben, är utomhus. Mediebyrå är Starcom.

Arbetsgruppen på Saatchi & Saatchi:Projektledare: Hans SydowPlanner: Eric SpongbergCD: Fredrik PreislerAD: Fredrik SvalstedtCopy: Henrik BerglöfProduktionsledare: Eva Håkanson Tell

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.