Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Här är populärpressens storsäljare 2008

Publicerad: 21 Januari 2009, 10:49
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:23

De 20 bäst säljande titlarna inom populärpressen sålde annonser för 1,31 miljarder kronor under 2008. Det motsvarar en ökning på 2 procent från året före. Här är listan på de 20 bäst säljande tidningarna.


Vi i Villa fortsätter att vara den stora giganten, och tidningens bruttoförsäljning är med sina 200 miljoner kronor nästan dubbelt så hög som tvåan Amelia. Vi i Villas sälj har dock minskat med 15 miljoner bruttokronor mellan 2007 och 2008.

Damernas Värld är en av vinnarna 2008, enligt Sifo Reklammätningar. Bruttoförsäljningen ökade med 12 procent till knappt 86 miljoner kronor. Även Hachettes Elle Interiör ökar 12 procent.

Egmonts killtidning King har länge visat starka siffror i Orvesto, men fick i den senaste mätningen finna sig i att backa 14 procent. Annonsförsäljningen har dock gått bättre, då man ökat 20 procent mellan 2007 och 2008, från 30 till 36 miljoner. Konkurrenten Café, som tappar läsare i än snabbare takt minskar sin försäljning med 4 procent till 56 miljoner brutto.

Sifo reklammätningar går efter listpriset och tar alltså inte hänsyn till rabatter.

Populärpressens annonsförsäljning, i miljoner kronor brutto. Procentuell förändring från 2007 inom parantes.Vi i Villa 200 (-7)Amelia 116 (4)Elle 107 (-3)Ica-Kuriren 92 (5)Damernas Värld 86 (12)Sköna Hem 71 (0)Hus & Hem 71 (0)Land 63 (3)Café 56 (-4)Elle Interiör 50 (12)Hemmets Journal 47 (6)Allt om mat 47 (4)Mama 45 (7)Femina 42 (10)Glamour 38 (6)Allt i Hemmet 37 (-1)Cosmopolitan 37 (7)Tara 37 (5)Scanorama 36 (-14)King 36 (20)

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.