Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Här är nya, hippa Kosken- förväntas väcka vrede

Publicerad: 3 september 2007, 12:49
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:00

Efter 50 år får den finska vodkan Koskenkorva en ny flaska. Varumärkeschefen Richard Keller tror att nya Kosken kan väcka vrede.- Koskenkorva är något av en finsk nationalklenod. Det här kommer säkert att uppröra en och annan finne på hemmaplan, säger han.


FS

Fredrik Svedjetun

fredrik@dagensmedia.se


Koskenkorva har haft samma utseende i ett halvt sekel. Nu har den svenska designern Anna Brolin på den brittiska byrån Design Bridge gett flaskan ett helt nytt utseende.

- Hos Koskenkorva vill man göra vodkan mer internationellt accepterad. Det följer trenden med "det nya Finland", säger Richard Keller, varumärkeschef på Koskenkorvas svenska distributör Bibendum.

- Finland har gjort sig kända inom en smal grupp för sin arkitektur och design. Men de har aldrig nått ut till den breda massan, men det kommer mer och mer nu. Då tyckte Koskenkorva att det var ett bra tillfälle att hänga med och göra varumärket något mer modernt i sin tappning, även om det är lite retrokänsla i buteljen.

Lanseringen av nya Koskenkorva i Sverige sker genom en fest vid Street-marknaden vid Hornstull i Stockholm den 26 september. Åtta av Finlands trendsättare inom mode och inredning ska medverka på festen.

- Vi ska visa upp det nya Finland, helt enkelt, säger Richard Keller.

Koskenkorva och Bibendum planerar inte att köpa något reklamutrymme under lanseringen.

- Det är en störtvåg av alkoholreklam, och då framförallt sprit, på kanalerna som sänder från England. Vi har känt att produkten är så pass trovärdig och har en så genuin kundgrupp att vi inte behöver köra tv. Jag tror att vi får ut budskapet på ett bra sätt ändå.

Bibendum arbetar med pr-byrån Agency.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev