Här är LRF Medias räddningplan

Efter en hård utrensning bland både titlar och personal lanserar nu LRF Media ett åtgärdspaket – för 50 miljoner kronor ska förlaget bygga "nästa generations medier".

I flera år har LRF Media sparkat personal, gjort sig av med titlar – och tappat intäkter.

– Det var minusresultat – varje månad – i två år. Inte bara minusresultat, det var tvåsiffriga minusresultat, säger Ruben Jacobsson, vd för LRF Media.

Han har nu fått ägarnas klartecken att investera 50 miljoner kronor fram till 2017 för att hejda blodflödet. Först ut är digitalisering, där samtliga titlar ska förses med sajter, där olika typer av betallösningar ska testas.

Dessutom ska LRF Media bli uppdragspublicister, och startar ett affärsområde för content marketing.

– Nu håller vi på att rekrytera en vd och projektledare till den verksamheten, säger Ruben Jacobsson.

I första hand är tanken att åta sig uppdrag från kunder som verkar i "gröna näringar". Samtidigt sjösätter LRF Media ytterligare två nya affärsområden – event och temaresor.

– Det kommer att stärka våra varumärken.

Varför gör ni den här satsningen?

– Branschen  befinner sig i en dramatisk förändring. Det är samtidigt förbannat kul. Men, pengarna vi tappat kommer inte tillbaka. Det här är en strukturell förändring.

Samtidigt ska förlaget också flytta – från lokalerna vid Norrtull till ett nybygge vid Hornsbergsstrand på Kungsholmen.

Förra året landade LRF Media på en omsättning på 565 miljoner kronor, och en vinst på 14 miljoner kronor. Att Ruben Jacobsson trots krisen kunde leverera en blygsam vinst var ett resultat av kraftiga besparingar och försäljning av flera titlar.

Fjolårets resultat ska jämföras med en omsättning på 625 miljoner kronor, och en förlust på 51 miljoner kronor under 2012.

 

Läs mer om LRF Medias åtgärdspaket, och en längre intervju med Ruben Jacobsson i det senaste numret av Dagens Media, nummer 5, 2014. Har du ingen prenumeration kan du teckna en här.

Niclas Rislund

Publicerad 2014-03-21 06.38Uppdaterad 2015-12-06 12.41

Dela artikeln: