Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Här är LRF Medias Ecoqueen

Publicerad: 23 April 2008, 12:54
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:51

Ecoqueen, en livsstilstidning med miljöfokus utan pekpinnar. Det är LRF Medias nästa vapen i kampen om de köpstarka kvinnorna.


15 maj landar Ecoqueen i butik. Den redaktionella idén bakom tidningen är att koppla ihop två till synes diametrala motsatser: lyxkonsumtion och hållbart miljötänkande till ett brett livsstilsmagasin. Åsa Holmström, förlagschef på LRF Media, och tillika chefredaktör för Ecoqueen, kallar släppet för en världspremiär.

- Att förena lyx, njutning och konsumtion med ett ansvar för miljö i en tidning har inte gjorts tidigare. Tidigare försök har varit så präktiga att bara de redan frälsta kan ta det till sig, säger hon.

Dummy på Ecoqueen. Den primära målgruppen är högutbildade och medvetna storstadskvinnor kvinnor 25-40 år med god ekonomi. Det är de breda livsstilstidningarna som Elle, Damernas Värld och Femina som Ecoqueen ska ta läsare från, inte befintliga magasin med miljöfokus som till exempel Camino.

- Camino kommer aldrig att nå de vanliga konsumenterna. I stort sätt alla tycker att miljöfrågor är viktigt, spännande och intressant, men det blir för mycket pekpinnar och för tråkigt. Ecoqueen utgår från de liv som vi lever i dag och hur vi gör det bästa av dessa.

Tidningens redaktionella innehåll består av mode, skönhet, inredning, resor samt mat & dryck kompletterat med reportage och intervjuer med kända och okända personer. Allt med en med en miljötvist.

- Vi vill visa positiva vägar och inspirera till hur man kan leva det goda livet med lite bättre samvete.

Ecoqueen får en utgivningstakt på 6 nummer per år och det 156 sidor tjocka premiärnumret får en upplaga på 50.000 exemplar. Priset i butik blir 59 kronor.

- Det är lite dyrt, men viktigt för Ecoqueen är att den ska ge en känsla av kvalité vilket vi signalerar med priset.

Packningsgraden kommer initialt att ligga på omkring 30 procent. Ett uppslag kostar 86.000 och en helsida 47.000 kronor. Åsa Holmström säger att responsen från mediebyråerna har varit ovanligt positiv.

En längre version av artikeln finns publicerad i Dagens Medias papperstidning, nummer 8, 2008.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.