Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Här är kampanjen som ska ta tillbaka Västans andelar

Publicerad: 8 Maj 2008, 09:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:50

Ostkompaniet relanserar Västan i ny förpackning och lyfter fram en ny kravmärkt, mager Västan i reklamkampanjen. Målet är att ta igen förlorade marknadsandelar. Fältman & Malmén står bakom förpackningsdesign och reklammanér.


- Vi har fått hård konkurrens inom 10-procentsegmentet och har tappat mycket på marknaden. Vi är fortfarande dubbelt så stor som marknadstvåan Västgöta kloster, men målet är så klart att ta marknadsandelar, säger Cilla Edgren, produktchef för hälsa på Ostkompaniet.

De nya ostarna kom ut i alla butikskedjor i veckan och kampanjen har precis rullat igång.

- Vi vill visa upp de nya förpackningarna och budskapet är framför allt att vår ost smakar gott och är naturlig, men också att den är mager. För två år sedan ompositionerade vi oss från mager till hälsa och vi vill vara tydligare med det i den här kampanjen, säger Cilla Edgren.

Annonserna syns i magasin som Amelia, Femina, Tara, Aftonbladet kropp & hälsa och Ica-kuriren. Ostkompaniet går också för första gången i matmagasin, som Allt om Mat och Elle Mat & Vin.

- Vi har breddat vår målgrupp lite den här gången. Vi har lagt kampanjen så att vi når en tredjedel män, det är mer än tidigare då vi mest gick i kvinnomagasin. Men fortfarande är huvudmålgruppen kvinnor 30-65 år eftersom de ofta står för inköp och är inriktade på hälsa, säger Cilla Edgren.

Magasinannonserna ska köras året ut. Det blir också en stor radiosatsning i kampanjpaketet, vilket är premiär för Ostkompaniet.

- Vi sponsrar Lugna Favoriters morgonprogram och går där med spottar året ut. Vi har lagt ungefär en tredjedel av budgeten på radio för att bredda målgruppen och komma lite närmare köpbeslutet, säger Cilla Edgren.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.