Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Här är kampanjen som ska rädda svenskarna från snuset

Publicerad: 8 Januari 2007, 14:54
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:13

A non smoking generation rullar i veckan ut en kampanj för att få svenskarna att tänka till kring sitt snusande. Med motiveringen att det för 50 år sedan ansågs ofarligt att röka vill de visa svenskarna att snus inte är så ofarligt som många tycks tro.


"Det var inte länge sedan tobaksbolagens reklam lurade oss att tro att cigaretter var ofarliga. Idag vill de få oss att tro samma sak om snus." Så välkomnas besökarna på A non smoking generations kampanjsajt.

- Vi vill att folk ska tänka till kring sitt snusande. Tobaksbolagen hävdar att det inte finns några faror med att snusa samtidigt som vi vet att snus innehåller cancerframkallande ämnen, säger Fredrik Söderhielm, generalsekreterare för A non smoking generation.

På kampanjsajten visas bland annat ett antal gamla reklamfilmer för cigaretter upp. Även de printannonser som är tillverkade är gamla cigarettannonser.

Fredrik Söderhielm säger att han är mycket nöjd med att regeringen valt att höja skatten på snus.

- Ungdomarna är väldigt priskänsliga, och det är en viktig anledning till om de börjar eller fortsätter att snusa. Sen är det säkert fler äldre snusare som är förbannade på grund av vår lobbying som fått politikerna att höja skatten, säger han.

Ansvariga för kampanjen är King och webbyrån Tewonder. Båda byråerna gör kampanjen gratis för att de vill stödja det syfte som A non smoking generation tjänar.

Fredrik Söderhielm berättar att även det medieutrymme som används är gratis för organisationen.

- Vi har helt enkelt inte råd att betala för oss. Vissa medier tycker att vi gör en bra sak och ger oss därför gratis utrymme.

Kampanjen kommer att omsätta cirka 1,5 miljoner i medieutrymme.

Klicka här nedan för att se filmen:Windows Media Player | bredband | modem

Erik U:son Dahlström

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.