Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Här är kampanjen som ska rädda Saab

Publicerad: 8 maj 2009, 07:15
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:26

Saab har efter en tids tystnad laddat upp för att börja kommunicera mot konsumenterna igen. Nu sjösätter det krisdrabbade bilmärket kampanjen. "Vi vill försöka bygga upp förtroendet för varumärket Saab", säger Saab-chefen Patrik Riese till Dagensmedia.se.


Som Dagensmedia.se tidigare berättat beslutade sig Saab tidigare i år för att skjuta på all annonsering tills företaget kommit på benen igen.

Nu är man redo att börja göra omfattande reklam igen. Lowe Brindfors har tagit fram fyra dagspressannonser som under fyra veckor går i SvD, Sydsvenskan, GP, DN, DI och Trollhättans tidning. Nästa vecka rullar en 45-sekundersfilm ut i TV4.

- Det här är ingen traditionell "kom-och-köp-kampanj". Vi vill försöka bygga upp förtroendet för varumärket Saab, det har varit så otroligt mycket skriverier om konkurshot och annat. Det är den dåliga pr:en vi ska fokusera på, bilarna är ju desamma, säger Patrik Riese, chef för Saab i Sverige.

Dessutom har Saab lanserat sajten Newsroom, som samlar nyhetsflödet om bilmärket.

- Det blir som en nyhetshub där vi samlar alla nyheter runt Saab, även från sociala medier. Vi länkar till Facebook, Twitter och bloggar, det finns så många där ute som vill rädda Saab och den energin vill vi ta vara på, säger Patrik Reiese.

Saabs mediebyrå är Carat.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.