Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Här är första hemvändarna i Luleås inflyttningskampanj

Publicerad: 7 Maj 2008, 13:13
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:50

Luleå vill ha fler invånare och lanserade i julas kampanjen "Fånga en hemvändare i jul", signerad reklambyrån Vinter. Nu är första familjen på väg hem och det blir en kampanjuppföljning inför sommaren.


Projektet Ett förnyat Luleå startade förra året och syftet är att stärka varumärket och öka kännedomen om Luleå, både i och utanför kommunen. Ett av delprojekten siktar in sig på Luleåbor som lämnat regionen.

- Målet är att Luleå ska växa och vi kom på att det är just under julen som alla utflyttade talanger återvänder. Vi gjorde en kampanj med stridsropet Fånga en hemvändare i jul. Målet var att få så många som möjligt att registrera sig på sajten Flytthem.nu, säger Ronny Olovsson, vd för reklambyån Vinter och själv hemvändare sedan september förra året.

På sajten Flytthem.nu kan anhöriga, vänner eller hemvändarna själva registrera sig. När hemvändaren har accepterat registreringen skickar kommunen ut lämpliga jobb- och bostadstförslag och annan kommunikation.

- Det är en bra matematik med hemvändarna. De åker ofta iväg ensamma, men återvänder när de bildat familj och då med personer som inte är födda i trakten. Registret blir en bra kanal för att börja bearbeta potentiella hemvändare, säger Ronny Olovsson.

Kampanjen gick som redaktionell annons i Norrbottenskuriren och Norrländska socialdemokraten. Flygblad delades ut på flygplatsen och inne i Luleå, bland annat med tips på raggningsfraser för hemvändare som delades ut i krogköerna. En av fraserna var Trängselskatt? Vadå? Menar du garderobsavgiften på Cleo? Kampanjen omfattade även radioreklam.

200 före detta Luleåbor har hittills accepterat registreringen på sajten och i sommar går första familjens flyttlass till barndomstrakterna. Niclas Öhman styr kosan hemåt tillsammans med sin fru Hanna Ashby-Öhman som kommer från Gnosjö och sonen Totte.

- Hela projektet för ett förnyat Luleå är en jättestor satsning för kommunen som har blivit en av våra viktigaste kunder. Vi har börjat med att bearbeta Luleåbor, men i nästa fas ska vi rikta oss mot resten av Sverige och jag har blivit som en väckelsepredikant för projektet, säger Ronny Olovsson som är mer än nöjd med sitt eget hemvändande.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.