Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Här är företagen som sponsrar Idol 2007

Publicerad: 2 April 2007, 12:27
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:08

En kraftigt ökad efterfrågan får TV4 att höja priserna på sponsorskapet av talangsåpan Idol. Dagens Media kan presentera de fyra huvudsponsorer som betalar miljoner för att synas kring 2007 års upplaga av programmet.


Schibstedbolagen Blocket.se och Hitta.se samt Dustin Home fortsätter att sponsra Idol. Ny sponsor av programmet är Hemglass, som ersätter den tidigare huvudsponsorn Tre.

Företagen knep platserna i hård konkurrens.

- Det har varit en extrem efterfrågan, med tanke på vad vi har levererat tidigare år, säger Henrik Berndtson, kommersiell projektledare för Idol 2007.

Priserna på sponsorskapen har höjts inför årets upplaga av Idol, men Henrik Berndtson vill inte uppge hur mycket de fyra sponsorerna har betalat.

- Men det som styr prisbilden är utbud och efterfrågan, säger han.

Sponsorskapet av TV4s andra storunderhållning Let's dance, som sänds i färre episoder, kostar 2,1 miljoner.

Idol-sponsorerna syns med billboards i anslutning till programmen, samt på en mängd ställen utanför rutan. Sponsorerna får bland annat exponering på webben och i webb-tv, som i fjol genererade 22 miljoner nedladdade klipp.

- Vi har även en roadshow, som förra året besöktes av sammanlagt 30.000 personer. Sponsorerna har även möjlighet att träffa all publik i Idol-studion, som var cirka 7.000 personer förra året.

Hur stort utrymme finns det för sponsorerna att använda Idol-varumärket i sin egen marknadsföring?

- De har möjlighet att utnyttja varumärket på diverse sätt, men det grafiska är naturligtvis styrt av oss och formatägaren Fremantle.

Tre har lämnat huvudsponsorskapet av Idol, men TV4 för diskussioner med mobiloperatören om andra lösningar.

- Det är no hard feelings what so ever.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.