Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Här är Falu rödfärgs tv-debut

Publicerad: 11 maj 2009, 11:07
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:26

En kampanj i TV4 ska begreppen kring vad som är Falu rödfärg, rödfärg och bara röd färg redas ut. "Vi ska ta tillbaka de andelar som kopiorna har tagit från oss", säger Johan Molin. <b>Se filmen på Dagensmedia.se.</b>


Efter åratal av annonsering i magasin och försök med dagspress samt radio väljer anrika Falu rödfärg att göra en näst intill rikstäckande tv-kampanj. Tidigare har någon enstaka tv-spot gjots.

- Det blir första gången i företagets 246-åriga historia, säger Johan Molin, försäljnings- och marknadschef på Falu rödfärg.

I merparten av dessa 246 år har Falu rödfärg varit ensamma på marknaden. Men på senare tid har konkurrenter dykt upp, som enligt Johan Molin försöker snylta på Falurödfärgs renommé.De går ofta under förvillande namn som "klassisk rödfärg", "traditionell rödfärg" eller "svensktillverkad rödfärg".

- Men de har ofta bara funnits i några år, säger Johan Molin.

Reklamfilmen, en parodi på SVT:s populära program Antikrundan, ska reda ut begreppen och trycka på att det bara finns ett original.

- Vi tror att en tv-kampanj kan få ut detta budskap till en bredare målgrupp. Därför har vi valt att överge print helt i år och istället gå i tv.

Rent tekniskt sitter Falu rödfärgs originalitet i pigmentet som är hämtat ur malm från Falus numera nedlagda koppargruva.

- Vi vill lyfta fram att det bara finns en Falu rödfärg och att resten är kopior.

I dagsläget uppskattar Johan Molin att Falu rödfärg har omkring 60 procent av marknaden för rödfärg.

- Målet med kampanjen är att vi ska ta tillbaka en avsevärd del av det som kopiorna har tagit från oss, säger han.

Kampanjen är gjord av reklambyrån Lundberg&Co och filmen är producerad av matiné. Den ska även Falu rödfärgs nyligen introducerade enhetliga förpackningsdesign.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev