Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Här är Europas bästabudgettrailer - Kanal 9 jublar

Publicerad: 10 April 2008, 08:36
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:52

Nykomlingen Kanal 9 vann guld på Promax-galan i Barcelona. "Vi var den enda kanalen inom Prosieben som vann, det känns fantastiskt", säger Jan Loosme, varumärkeschef på Kanal 5 och Kanal 9.<b>Se trailern på Dagensmedia.se</b>.


TV4s Klimatsmart vann pris för bästa logo I går kväll avgjordes Promax-galan där Europas bästa promotioninsatser för tv- och elektroniska medier utses.

Kanal 9 - som liksom systerkanalen Kanal 5 ingår i den tyska mediekoncernen Prosieben Sat 1 - vann guld för Top Gear Notes, promotiontrailern för Kanal 9s motorprogram Top Gear.

- Det känns fantastiskt roligt ur flera aspekter. Dels att Kanal 9, som är en blott ett år gammal kanal vinner, dels att vi genom detta har fått ett kvitto på att vi har tänkt rätt trailermässigt, säger Jan Loosme.

Top Gear Notes vann i kategorien Something for nothing, en kategori där de tävlande bidragen skapat något utöver det vanliga utifrån en liten budget.

- De stora kanalerna med enorma budgetar som BBC kan vi inte mäta oss med. Men detta är en kategori där man har gjort något riktigt bra med i stort sett inga pengar alls. Thomas Sellin (filmens skapare) har gjort trailern i stort sett helt själv, säger Jan Loosme.

Andra svenska guld på galan var TV4-gruppens Klimatsmart, som vann guld i klassen Best original logo design, och SVTs trailerkampanj för Vinterstudion som vann en silvermusa i kategorien Bästa sporttrailer.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.