Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Här är Emma Wiklunds comeback hos Lätta

Publicerad: 3 september 2007, 08:40
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:00

Lätta fyller 25 år och firar med att återigen använda modellen Emma Wiklund i reklamen. Kampanjen handlar om om sunda vanor och ska öka kunskapen om omättat fett.


KD

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

JP

Janne Pettersson


Det har gått 15 år sedan Emma Wiklund senast medverkade i en Lätta-annons.

- Emma Wiklund var med i en av våra första kampanjer på 90-talet. Hon står för en sund livsstil och det kändes naturligt att använda henne igen, säger Ulrika Nilsson, marknadschef på Lätta på Unilever, som inte ser något problem med att Emma Wiklund i dag är starkt förknippad med Lindex.

Hälsoargumentet står i fokus för Lättas kampanj. Syftet är att öka kännedomen om varumärket Lätta och öka kunskapen om omättat fett. Lätta innehåller huvudsakligen omättat fett och en mindre del mättat fett, som är mindre nyttigt.

- Det har varit en liten nedåtgående trend för margariner generellt, beroende på okunskap om omättat fett, säger Ulrika Nilsson.

Kampanjen startar i dag och pågår i åtta veckor år på tv, utomhus samt i dags- och populärpress. Två filmer med Emma Wiklund har producerats. Temat är samma som tidigare: Om du har bestämt dig för att göra lite mer.Momentum i Malmö har gjort reklamen.

- Filmerna handlar om hur viktigt det är med goda frukostvanor och att hålla sig i form. Syftet med kampanjen är att stärka Lätta som varumärke och öka kunskapen om omättat fett.

Enligt Ulrika Nilsson ligger Lättas medieinvesteringar för 2007 kvar på samma nivå som förra året.

Medieinvesteringar för matfetter, 2006 samt jan-juli 2007:

1. Lätta 43,4 miljoner kronor2. Bregott 34,6 miljoner kronor3. Milda 28,7 miljoner kronor4. Becel 13,1 miljoner kronor5. Lätt & Lagom 13,1 miljoner kronor6. Arla Smör 9,5 miljoner kronor7. Svenskt Smör 6,4 miljoner kronor8. Keiju 2,0 miljoner kronor9. Benecol 1,7 miljoner kronor

Källa: Sifo Reklammätningar

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev