Här är årets mest sedda reklamfilmer hos TV4

Head & Shoulders har gjort årets mest sedda reklamfilm i TV4.

TV4 presenterar topplistor över årets mest sedda reklamfilmer i linjär-tv och TV4 Play.

Youtube presenterar varje år en topplista över de mest sedda reklamfilmerna på plattformen. TV4 vill inte vara sämre och presenterar därför sin egen lista på tv-husets medieblogg.

Enligt TV4 är den mest sedda reklamfilmen i linjär-tv under 2018 en spot från Head & Shoulders, som har 184 miljoner views bara i Sverige. Det är siffror som enligt Mediebloggen verifierats av MMS.

Toppar listan i TV4 Play gör en spot för Bookbeat med 38 miljoner views. 

För att jämföra så hade den mest sedda reklamfilmen under 2018 på Youtube 50,1 miljoner views globalt. Youtubes ranking väger även in visningstid och hur många procent av videon som setts. 

“Och det säger också något om styrkan i både traditionell tv och tv-bolagens Play-tjänster. Det sätter också techjättarnas egna uppgifter om sina styrkor i perspektiv, liksom sättet de mäter och redovisar konsumtion och reklamkontakter när kraven på transparens och mätbarhet är större än någonsin. Att det här är något annonsörerna insett är så klart en av anledningarna till att investeringarna i både tv och tv-husens AVOD-tjänster fortsätter att öka rejält”, skriver Magnus Törnblom, press- och kommunikationschef för företagsfrågor på TV4, i blogginlägget. 

Trots höga siffror så ligger antalet views linjärt lägre än förra året. Förra årets mest sedda reklamfilm i TV4, Gilette Venus, hade 197 miljoner views.

Madeleine Nilsson

Redaktör

Publicerad 2018-12-21 12.51

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: