Gå direkt till textinnehållet

Här är alla vinnare i 100-wattaren 2018

Kampanjen "Billboards beyond borders" för Reportrar utan gränser signerad Åkestam Holst Noa vann 100-watt i kategorin Ideellt.

Tävlingen som prisar Sveriges effektivaste reklam är avgjord – spana in alla vinnare här.

Under torsdagskvällen avgjordes 100-wattaren, reklamtävlingen som prisar årets effektivaste kommunikationsinsatser. Totalt delades 33 priser ut i valörerna 100, 75 och 50-watt, samt det nya priset 100-fattaren. 

Åkestam Holst Noa drog hem mest watt under kvällens gång – totalt 500w. Nord DDB Stockholm kammade hem 400w, Abby Priest 200w och Forsman & Bodenfors 175w. 

Klarna var den annonsör som prisades mest i tävlingen och drog hem 250w, följt av Adobe med 250w, Ikea med sina 200w och Reportrar utan gränser med 200w. 

HÄR ÄR ALLA VINNARE: 

Ideellt

100-watt, Billboards Beyond Borders, Reportrar utan gränser, Åkestam Holst NoA
75-watt, The Raoul Wallenberg Algorithm, Raoul Wallenberg Academy, Gullers Grupp
50-watt, Scout View, Scouterna, Garbergs

Ideellt Kampanj

100-watt, Minns det som igår, Cancerfonden, King
75-watt, Fotboll utan fylla, IQ, Forsman & Bodenfors
50-watt, Första hjälpen vid sorg, Svenska Kyrkan, Volontaire

Företag

100-watt, The Lost Typography of Bauhaus, Adobe, Abby Priest
75-watt, Älskade assistent, Kommunal, Scream/Ruth
50-watt, The Bird Banner - Engineering for life, Ramboll, Garbergs/IUM

Företag Kampanj

100-watt, Tele2 End-Up, Tele2, Åkestam Holst NoA
75-watt, Gör plats, Arbetsförmedlingen, Le Bureau
50-watt, Renault - Vägen till framgång, Renault, Reaktion

Internationellt

100-watt, IKEA's response to Balenciaga, IKEA, ACNE/IKEA Creative Hub
75-watt, Smoooth 2017, Klarna, NORD DDB Stockholm
50-watt, Billboards Beyond Borders, Reportrar utan gränser, Åkestam Holst

Internationellt Kampanj

100-watt, The Lost Typography of Bauhaus, Adobe, Abby Priest
75-watt, Smoooth 2017, Klarna, NORD DDB Stockholm
50-watt, AEG Fine-tune dining, Electrolux, Pool

Årets Nytänk

100-watt, Boendeekonomi är jättekul!?, SBAB, Emakina DBG
75-watt, Delicatoasken, Delicato, NORD DDB Stockholm
50-watt, Billboards Beyond Borders, Reportrar utan gränser, Åkestam Holst

Konsument Strategisk design

100-watt, Smoooth 2017, Klarna, NORD DDB Stockholm
75-watt, S:t Eriks Bryggeri, S:t Eriks Bryggeri/Galatea, Bryner
50-watt, MissLyckad, Länsförsäkringar Göteborg, Stendahls

100-fattaren
Vinnare, Halebop
Finalist, McDonald´s
Finalist, IKEA

Konsument Singel

100-watt, Irresistibly pointless trueview ads, IKEA, Åkestam Holst NoA
75-watt, AEG Fine-tune dining, Electrolux, Pool
50-watt, The World’s Most Boring Billboard, Sioo:x, Stendahls

Konsument Kampanj

100-watt, Bara mjölk smakar mjölk, Arla, Åkestam Holst NoA
75-watt, Delicatoasken, Delicato, NORD DDB Stockholm
50-watt, Minns det som igår, Cancerfonden, King

Långsiktigt

100-watt, Made by Sweden, Volvo Cars Sverige, Forsman & Bodenfors
75-watt, Från en familj där mat är kärlek, Zeta, Hummingbirds, Wavemaker
50-watt, Krafter utöver det vanliga. På jobbet., Unionen, ANR BBDO

Hanna Frick

Reporter

Publicerad 2018-11-29 22.45Uppdaterad 2018-11-29 12.26

Dela artikeln: