Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Handtvätt ger nya reklamytor

Publicerad: 27 maj 2009, 09:43
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:36

Genom handtvätt-automater med digitala skärmar som placeras på publika platser har Motalaföretaget Opti skapat ett nytt utrymme för företag att annonsera på. "Det är enkelt att mäta exakt hur många som exponeras", säger Patrik Ljungkvist, marknadsansvarig på Opti.


Optis patentskyddade handtvättsautomater, Activa Handwash, har touch screen-skärmar med utrymme för företag att annonsera eller genomföra undersökningar bland kunderna.

- Skillnaden jämfört med mycket annan digital skyltning är möjligheten att interagera med kunderna, till exempel genom tävlingar eller undersökningar, och att det går att mäta exakt hur många som exponeras för reklamen, säger Patrik Ljungkvist.

Opti säljer och placerar ut handtvättsautomaterna på publika platser i Sverige. De företag som tecknar avtal om att använda automaterna kan välja att antingen ha sin egen information på skärmarna, att sälja utrymmet till externa annonsörer, eller att överlåta åt Opti att sälja utrymmet.

- Vi tjänar pengar på att sälja automaterna, inte reklamutrymmet, säger Patrik Ljungkvist.

I automaterna produceras våtservetter på plats genom att en vätska, utan konserveringsmedel, sprutas på servetter.

Försäljningen av automaterna har nyligen startat. Hittills har drygt 200 automater placerats ut, främst på livsmedelskedjan Citygross som Opti har ett samarbetsavtal med.

- Vi rekryterar nu fler säljare för att kunna nå ut i fler miljöer. Alla publika miljöer är intressanta, förutom livsmedelsbutiker kan man tänka sig gym, bensinmackar, flygplatser eller i tunnelbanan, säger Patrik Ljungkvist.

Än så länge finns ingen reklam på skärmarna. Däremot har Opti genomfört ett egen marknadsundersökning med en tävling där deltagarna fick lämna sitt mobilnummer. Resultatet blev att omkring 125 personer per dag klickade på skärmen.

Förutom Sverige finns Opti numera även i Italien och etableringar är på gång i övriga Skandinavien och i Spanien.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.