Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Handelsbanken slår mot nischbankerna

Publicerad: 22 Oktober 2001, 10:48
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:20

Med payoffen "En riktig bank" drar Handelsbanken i dagarna igång en massiv kampanj i dagspress, tv och utomhus. Kampanjen, som skjuter direkt mot nischbankerna, ska kommunicera bredden i Handelsbankens tjänsteutbud.


Med kampanjen vill Handelsbanken bland annat lyfta fram avgiftsfria

bastjänster, närheten till kontor och personlig service samt kärnvärdena

stabilitet och långsiktighet. Kampanjen syftar också till att distansera

Handelsbanken från finansmarknadens nischaktörer.

- Vi är inte speciellt reklamintensiva, utan snarare kända för att genomföra

centrala kampanjer väldigt sällan. Men nu tyckte vi att det kändes rätt att i

en något osäker värld kommunicera vår stabilitet och de värden vi står för,

säger informationsdirektör Lars Lindmark.

Banken kommer under två veckor att annonsera i sammanlagt 114 dagstidningar

runt om i landet med sex annonser i varje tidning. Samtliga stora

morgontidningar ingår i medieplanen, dock inte kvällspress. Dessutom går

kampanjen i privatekonomitidskrifterna Privata Affärer och Sparöversikt.

TV-köpen begränsas till enbart TV4, där budskapet kommer att synas med fem

stycken tiosekundersspotar varje dag under två veckor. Kampanjen i TV drar

igång idag måndag.

Utomhus kommer bankens budskap förmedlas via 4270 affischtavlor på busskurer

och på knappt 1200 annonspelare runt om i landet.

- I och med att vi är en av Europas mest decentraliserade banker är det viktigt

att våra centrala kampanjer kan ses av alla. Då är lokalpress ett naturligt

huvudmedium och TV4 ett naturligt komplement, säger Lars Lindmark.

Reklambyrå för kampanjen är Favoritbyrån och ansvarig mediebyrå är CIA.

Björn Hedensjö

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.