Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Handbojor, ungt och avklätt i Farfars dokusåpa för Diesel

Publicerad: 24 Januari 2007, 07:01
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:12

Ett halvår efter att uppdraget var vunnet har webbyrån Farfar tagit fram den första reklamen för det italienska klädmärket Diesel. Med en dokusåpa på Diesels sajt tar Farfar vidare det som inleddes av reklambyrån Paradiset. Reklamen kan beskrivas som sexig, lättklädd, skruvad och provokativ.


Reklamidén utgår ifrån att två yngre tjejer har ockuperat Diesels hemsida. På Diesel.com deltar de i en form av dokusåpa. Dokusåpan går under namnet Heidies. Där kan surfarna följa tjejerna som mestadels går omkring i bh och trosor i ett sunkigt hotellrum som de ska ha ockuperat. Besökarna får komma med förslag på hur handlingen ska utvecklas.

Hittills har de två tjejerna vaxat bort håren på en man i handbojor. Mannen är kidnappad som deras hushållerska och utsätts för ett och annat, exempelvis tvingas han ner i ett badkar fyllt med gele. Handlingen utspelas också i realtid och tittarna kan när detta skrivs följa ett lättklätt kuddkrig i olika vinklar. Tittarna uppmanas att skicka filmerna vidare till bekanta och sajter som Youtube.

Livat på Diesel.com.

Den som har följt Diesels ofta provokativa reklam känner igen uttrycket, grisigt, uppseendeväckande och rolig, om man har just den sortens humor.

Idén bygger på en drift med dokusåpor, förklarar Matias Palm- Jensen, som är vd på Farfar

- Det är en drift med dokusåpan, sexualiseringen och objektifieringen, säger han.

Det är inte otänkbart att dokusåpan kan få en betydligt större spridning.

- Det finns en plan och idé som är större och ta det ut i andra medier beroende på var dialogen slutar.

Förutom att ge marknadsförarna på Diesel en dialog med sina konsumenter, blåser reklamen också liv i Diesels varumärke. Tänket och uttrycket påminner mycket om det som Paradiset gjorde för Diesel för drygt tio år sedan.

- Paradiset svarade på en brief som motsvarade Diesel-kulturen. Vi har tolkat varumärket på samma sätt.

Farfar fick uppdraget att jobba med Diesel i somras, berättar Matias Palm-Jensen.

- Vi vann en pitch och har äntligen börjat. Vi har det kreativa ansvaret (creative lead).

Hur stort uppdraget är i pengar vill han inte utveckla.

- Det är stort i glädjestålar. Och kul, kul, kul.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.