Gå direkt till textinnehållet

Digitalt presenteras av:

Han ska hjälpa Tetra Pak att koppla upp sina förpackningar

Markus Wulffs nya bolag Analog & Tech ska hjälpa varumärken att koppla upp sina produkter. En av de första kunderna är Tetra Pak.

I rollen som digital business innovation manager på Absolut Vodka var Markus Wulffs roll att driva innovation inom retail och titta på hur analoga produkter kan kopplas upp. 

Uppdraget gick dels ut på att se hur teknik driver business, men också hur teknik kan skapa ett mervärde för konsumenter. Bland annat tog han fram smarta flaskor som konsumenterna kunde interagera med via sina smartphones. 

Nu lämnar han Absolut Vodka efter fem år för att starta Analog & Tech, en startup inom IoT (internet of things) som ska hjälpa varumärken att skapa tjänster för konsumenter genom att göra produkter och förpackningar smarta. 

— Egentligen finns det ingen värld som är antingen analog eller digital, allt flyter ihop idag. Allting vi ser omkring oss - som en sko, en flaska eller en papperskorg - kommer vara uppkopplade framåt och därför ha fler egenskaper än vad de har idag, säger Markus Wulff till Dagens Media.

För konsumenterna innebär det lättare tillgång till tjänster, som är kopplade till den fysiska produkten och där produkten är själva kanalen som man interagerar med varumärket genom. 

— På så vis gäller det för varumärken att börja se förpackningen som en strategisk kanal, fortsätter han. 

Markus Wulff tror att utvecklingen inom IoT kommer innebära ett skifte i reklambranschen. Varumärken kommer spendera allt mindre pengar på traditionell reklam för att istället bygga tjänster som varumärket kan förstå sina konsumenter genom. 

I grunden handlar det om att värdet av tjänster framöver kommer väga tyngre än själva den fysiska produkten, säger Markus Wulff. 

— För varumärken finns det otroligt mycket fördelar med att koppla upp sina produkter. Dels får du en direkt relation med konsumenterna och helt nya typer av konsumentinsikter i realtid. Du kan se när och hur produkter används, och på så vis skapa större träffsäkerhet i vad du erbjuder och bli mer snabbrörlig.

En av Analog & Techs första kunderna är Tetra Pak, som liksom många andra bolag befinner sig i en digital transformation. Ambitionen är att skapa framtidens interaktiva förpackningar.

— Tetra Pak säljer 180 miljarder förpackningar om året. Idag är de helt statiska, men när det blir möjligt att interagera med dessa kommer det dels innebära att Tetra Pak kan bredda det egna erbjudandet, men också att de kommer sitta på mer insikter om sina konsumenter, säger Markus Wulff. 

Interaktionen skapas bland annat genom att bygga in unika koder eller chip i förpackningarna som mobiltelefoner kan läsa av. 

— På så vis kan varumärket se exakt i vilken butik förpackningen är, medan konsumenter som exempelvis är allergiska kan få veta det exakta innehållet eller vilka produkter som går bra att äta. Förpackningarna får helt enkelt fler egenskaper än de som syns utåt. 

Ett annan kund Analog & Tech nyligen börjat jobba med är Nordic Choice Hotels, där smarta ljud- och ljusinstallationer tillsammans ska få gästerna att trivas bättre. 

— Hotell idag är så mycket mer än ett rum att sova i. Det är i detaljerna som lojalitet avgörs och det här projektet är verkligen i detaljerna där forskning om ljud och ljus påverkan på människor står som grund, säger Markus Wulff. 

Markus Wulff har bland annat en bakgrund som grundare till digitala kommunikationsbyrån Ottoboni, som såldes till Nordkom 2010.

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2018-10-29 11.44Uppdaterad 2018-10-29 12.16

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: