Han lämnar Max för Domino's

Kristoffer Stenqvist.

Efter 16 år lämnar medie- och digitalchefen Kristoffer Stenqvist Max Hamburgare. Hans nya roll blir som marknadschef för Domino's Pizza.

Kristoffer Stenqvist har varit 16 år på Max Hamburgare i olika roller, senast som medie- och digitalchef. Nu lämnar han hamburgerkedjan, men blir dock kvar inom snabbmatssegmentet som ny marknadschef på Domino's Pizza. 

Den amerikanska pizzajätten aviserade en stor Sverigesatsning i början av 2018, med planer på att öppna 100 restauranger under de närmaste åren och ambitionen att bli det ledande varumärket inom kvalitetspizza i Sverige. 

– Jag har alltid drivits av utmaningar och och personlig utveckling i mitt arbetsliv, vilket Max har varit duktiga på att förvalta. När man har ägnat mer än halva sitt liv åt att sälja Sveriges godaste burgare är det såklart inget lätt beslut att byta arbetsgivare, men när Domino's hörde av sig med möjligheten att få vara med och lansera i Sverige så var det svårt att blunda för utmaningen, säger Kristoffer Stenqvist till Dagens Media. 

Han säger att Domino's länge imponerat och varit en inspirationskälla som varumärke, både när det kommer till den digitala transformationen och produktkvaliteten. 

– Att få möjlighet att applicera min nästan 17-åriga brancherfarenhet för att vara med och etablera världens ledande pizzavarumärke på en ny marknad känns väldigt spännande.

Vad tar du med dig från åren hos Max in i din nya roll?

– Förhoppningsvis kommer jag ha nytta av mina år ute på restaurangerna, utan en god förståelse för sin affär blir det lätt missförstånd och felaktiga prioriteringar från de avdelningar som ska serva medarbetarna ute i organisationen, vilket i min mening gäller oavsett branch. Egentligen är jag väl skyldig Max allt jag kan, men jag hade aldrig varit där jag är idag om det inte varit för de kollegor jag har haft förmånen att träffa och lära mig av under alla dessa år.

Vad hoppas du kunna åstadkomma som marknadschef på Domino's?

– För mig är det viktigt att ha kul på jobbet, att vi firar våra framgångar och lär av våra motgångar. Jag ser fram emot få använda mina erfarenheter för att vara med och bygga upp en modern organisation som kan kliva in och ta en tydlig ledarposition på marknaden och introducera det svenska folket till hur en modern pizzaupplevelse ska se ut.

Vilka utmaningar står Domino's inför som varumärke i Sverige?

– Jag ser stor potential i varumärket utifrån de förutsättningar som finns på marknaden idag. Marknaden är fragmenterad och man kanske rent av kan argumentera för att den inte hängt med i utvecklingen så som övriga delar av snabbmatsbranchen gjort. Om vi lyckas förvalta vårt arv som Domino's Pizza står för internationellt, och sen strösslar det över en lokalt förankrad varumärkesposition där vi levererar en matupplevelse i världsklass baserat på grym service och goda produkter så är jag övertygad om att vi kommer se goda resultat.

Domino’s Pizza startade 1960 i amerikanska Michigan och är i dag världens största pizzakedja. Företaget är verksamt i fem olika världsdelar och har 14 400 restauranger i 90 länder. 

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2019-01-07 14.35

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: