Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Han lägger 30 miljonerpå att förbättra världen

Publicerad: 4 Augusti 2008, 13:46
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:43

Richard Lium och hans telemarketingföretag Lium lägger 30 miljoner kronor på att få svenska företag att arbeta med CSR, Corporate Social Responsibility. Erfarenheterna från tsunamin i Thailand har haft viss betydelse för hans beslut.


Richard Lium Richard Liums ska på tre år få 75 procent av alla svenska företag som har mer än tio anställda att arbeta med CSR. Kostnad: 10 miljoner kronor per år.

Cirka 25.000 företag kommer inledningsvis, med start tredje kvartalet i år, att få ett brev som beskriver vad CSR är för något, och som innehåller tips om hur man kan komma igång med sitt CSR-arbete.

- Efter det ringer vi upp till alla företag som vi har skickat DM till och frågar om de har sett DMet och om vi kan göra något för dem, som rådgivare. I så fall hänvisar vi dem vidare. Vi säljer inga CSR-konsulttjänster, utan vi är ett rent telemarketingföretag.

Men what's in it for you?

- Det jag främst tjänar på det är att få fler företag att jobba med CSR. Det kommer i sin tur att bidra till en positiv samhällsutveckling. Det är bara det jag tjänar på det, säger Richard Lium, och fortsätter.

- Jag har jobbat med välgörenhet och CSR i hela mitt liv. Jag brinner helt enkelt för den här typen av frågeställningar. Jag är ett av offren i tsunami-katastrofen, och efter det har intresset ökat ytterligare.

Men det är inte så att du hoppas kunna sälja telemarketingtjänster i samband med det här?

- Nej, det kommer jag nog inte kunna göra. Om mitt varumärke förknippas med CSR så kanske jag får ökad goodwill på grund av det. Men det är inte alls det som är huvudsyftet, då hade varit bättre att mina säljare ringde och pratade om Lium.

Richard Liums bolag Lium omsätter ungefär 50 miljoner kronor i Sverige, och har cirka 100 anställda. Bolaget finns även etablerat med kontor i Polen, Danmark, USA, Japan, England och Cypern.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.