Nyheter
Han blir marknadsdirektör på Coop
Publicerad: 19 september 2008, 08:18
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:40
Ivar Fransson blir en av Sveriges mäktigaste reklamköpare i egenskap av marknadsdirektör för Coop Sverige. "Vi skulle behöva få ut större effekt för de pengar vi lägger på marknadsföring", säger han till Dagens Media.
MS
Martin Schori
I februari i år petade Coop sin marknadsdirektör Katarina Viebke. Nu har hennes efterträdare utsetts.
Ivar Fransson är för närvarande vd för Medmera Bank. Det ska han fortsätta med, eftersom Coop nu slår ihop marknadsavdelningarna under en gemensam chef. Ivar Fransson tar också klivet in i Coop Sveriges företagsledning.
- Ivar har jobbat med Coop Medmera sedan 2001 och har tidigare varit marknadschef för Swedbank. Nu när vi ska samordna är han ett bra val, säger Coops vd Karl Wistrand till Dagens Media.
Hur ser reklaminvesteringarna ut framöver?
- Rent generellt måste vi bli effektivare i allt vi gör och det gäller även marknad. Jag tror att reklaminvesteringarna går ned eftersom vi blir mer effektiva.
Ivar Fransson är inne på samma spår.
- Jag tycker vi är på rätt väg, men vi ska öka tempot. Det handlar om att bli tydligare. Vi är medlemsägda, vi borde fokusera ännu mer på det, säger han till Dagens Media.
- Totalt sett lägger vi ganska mycket pengar på marknad. Vi skulle behöva få ut större effekt för de pengarna.
Hur gör man då?
- Med ett tydligare budskap.
Coop bytte nyligen ut sin husbyrå Lowe Brindfors mot Forsman & Bodenfors. Enligt Sifo Reklammätningar uppgick Coops medieköp till 703 miljoner bruttokronor förra året. Därmed är Coop landets näst största annonsör efter Ica.
Annika Jerveland, som varit tf marknadsdirektör, får titeln marknadschef i Coop Sverige, med ansvar för bland annat varumärke och marknadskommunikation.
Ivar Fransson blev vd för Medmera Bank förra året. Han har tidigare varit marknadschef i Föreningssparbanken, nu Swedbank.