Gå direkt till textinnehållet
SökKontaktAnnonsera
Prenumerera

Nyheter

Han blir Kalle Ankas pr-konsult

Jonas Lidheimer från Grayling ska bli pr-ansvarig och projektledare för Kalle Anka & Co. Den nya tjänsten ska vända tidningens trend med sjunkande upplagor.


Publicerad 2011-10-25 11:07

Ämnen i artikeln:

Grayling

Dela artikeln:

I dag jobbar Jonas Lidheimer som ansvarig för maknads-pr på Grayling. Nu lämnar han alltså Grayling och går till Egmont Kärnan där han blir pr-ansvarig och projektledare för serietidningen Kalle Anka & Co.

– Jag har varit på Grayling i sju år och trivts jättebra, men jag kände att tiden var redo att ta ett nytt steg och utveckla mig mer, säger Jonas Lidheimer till dagensmedia.se.

Tjänsten som projektledare har funnits förut men nu utökar Egmont Kärnan tjänsten till att även innefatta pr.

– Det är ett starkt varumärke men serietidningen har ställts inför tuffa utmaningar. Upplagan har gått ner de senaste fem-tio åren och ambitionen är att få upp den igen. Pr är ett verktyg i det, säger Jonas Lidheimer.

Han kommer att tillträda den nya tjänsten någon gång under december, men han har redan nu funderingar kring hur han ska jobba med tidningen.

– Produkten är lite anonym, den behöver bli mer än bara en rolig tidning. Man vill aktualisera läsningen, se till att den utvecklas tillsammans med samhället utan att tappa den klassiska känslan, säger Jonas Lidheimer.

Samtidigt säger han att samhällets digitalisering har gjort så att serietidningar inte får samma uppmärksamhet hos barn som innan.

– Barn läser allt mindre. Då kan rolig text bli en tröskel till ett ökat läsande, säger Jonas Lidheimer.

Serietidningen Kalle Anka & Co ges ut på veckobasis sedan 1948 och hade 2010 en upplaga på 65 300.

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.