Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Han är Googles nye pr-chef

Publicerad: 2 September 2009, 12:54
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:15

Andreas Svenungsson, i dag ansvarig för strategi och public affairs rörande transportfrågor på AB Volvo, ersätter Maria Göth som pr- och kommunikationschef på Google.


På Volvo har Andreas Svenungsson arbetat med pr och lobbying kring projekt rörande hur framtidens transporter ska utvecklas. Innan dess var han chef för public affairs på Volvo Aero. Men nu tar han alltså över som pr- och kommunikationschef på Google.

– Det som triggade mig med jobbet på Google var att få jobba i ett företag som ligger i teknologins framkant. Inom Google råder en nästan strukturerad innovationsprocess, i det att nya innovationer hela tiden matas fram, säger han.

Det är ett rätt stort kliv mellan Volvo och Google.

– Ja, fordonsindustrin kan ju upplevas som lite konservativ, vilket man knappast kan beskylla Google för. Volvo är ett producerande företag medan Google är i tjänstesktorn men samtidigt finns det också flera likheter; både Volvo och Google är högteknologiska företag och på Volvo jobbar jag ofta i internetmiljö.

Så, hur toppstyrd från USA kommer du att känna dig i ditt nya jobb?

– Jag tillträder den 28 september så det återstår att se men av det jag sett av Google så här långt verkar allt väldigt bra. Det är nog ofrånkomligt att ett globalt företag håller sig med vissa riktlinjer, vi har dem på Volvo också.

Har du pluggat in alla Googles tjänster och erbjudanden än?

– Ha ha, det finns en del att läsa in och jag håller på för fullt.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.