Hampus Knutsson: "Det pågår illasinnad brunsmetning av Moderaterna"

Hampus Knutsson är Director, Corporate Issues på Prime.

Foto: Janne Næss

HELGLÄSNING. Krisexperten Hampus Knutsson berättar om livet bakom Moderaternas kulisser under valrörelsen, och om vad han ser som partiets största utmaning framöver.

När krisen överrumplar organisationen känner de flesta människor olust. Primes krisexpert Hampus Knutsson är dock inte som folk är mest. Annalkande mediestormar får arbetslusten att lyfta. 

– Det är det jag tycker är roligast, och det jag är bäst på. Hur illa det än är så går det alltid göra något åt det. Varje bakslag innebär att det finns en resa tillbaka som ska göras och berättas om, säger Hampus Knutsson, där han sitter under de massiva träbalkarna i konferensrummet på pr-byrån Prime i Gamla stan.

Var hans fallenhet för att tämja eskalerande kriser kommer ifrån, vet han inte riktigt. Men han påstår själv att det inte finns någonting som får honom att mista kontrollen.

Framför honom lyser skärmen på hans laptop. Han är samlad och förberedd, och tar sig tid att tänka innan han svarar.

– Jag tappar aldrig fattningen. Så länge jag kan minnas så har jag varit lugn och metodisk, säger han.

Hampus Knutsson har gjort sig känd i branschen som en av landets mest etablerade krisexperter.

För några år sedan var han Stampens kommunikationschef, och höll den hårt ansatta mediekoncernen i handen genom en omskriven företagsrekonstruktion. Därefter, från april 2017 till i höstas, lotsade han Moderaterna genom valrörelsen som partiets kommunikationschef.

Efter drygt tre år på vift återvände han i höstas "hem" till pr-byrån Prime, där han sedan 2007 varit både partner, chef för kriskommunikationsteamet och presschef. Idag är han seniorkonsult och tillhör navet i byråns kristeam.

"En illasinnad brunsmetning av Moderaterna"

Tiden bakom den moderata valrörelsens kulisser beskriver han som intensiv.  

– Det är svårt att förbereda sig på hur det är att komma in i den där karusellen. Och det var i många stycken både filmiskt och dramatiskt, säger han.

Den 17 januari 2017 skrev han på kontraktet för Moderaterna. Den 19 januari gjorde dåvarande partiledaren Anna Kinberg Batra uttalandet som inledde det stora opinionstappet för Moderaterna – om hur det var dags att börja förhandla med Sverigedemokraterna i riksdagen. 

– Som medierapporteringen blev, så satte jag kaffet i vrångstrupen kring vad uttalandet skulle betyda för partiet, säger Hampus Knutsson. 

Han hävdar att ett samarbeta med SD på riksnivå aldrig kommer att ske för Moderaterna. Varken under denna mandatperiod, eller senare. Inte utifrån hur diskussionerna gått i den ledning som han känner. 

– Men det kom att uppfattas så. Och det ligger fortfarande kvar som ett problem, säger Hampus Knutsson, och kallar den bild som målats upp i media för "en illasinnad brunsmetning av Moderaterna från politiska motståndare". 

Och dramatiken fortsatte. Under Hampus Knutssons första vecka hos Moderaterna drabbades Sverige av terrordådet på Drottninggatan. Inom första månaden på nya jobbet började avgångskraven på Anna Kinberg Batra komma. Därefter följde partiledarskiftet, Metoo-hösten, Cambridge Analytica-krisen och sommarens bränder – med valupptakten som grand finale.

Vad har varit den största utmaningen med att vara kommunikationschef för ett politiskt parti?

– En av de stora utmaningarna har varit att jobba med politiska företrädare. De är ju folkvalda, sitter där på sitt eget mandat, och går inte att styra. Om någon uttrycker sig olyckligt finns det inte så mycket jag kan göra som tjänsteman, säger han.

Hampus Knutsson exemplifierar genom att berätta om en söndag i mars förra året. Han skulle diskutera Cambridge Analytica-skandalen i SVT:s Agenda. Fredagen före hade en historia om Hanif Bali briserat i media, efter att han på Twitter spridit en mejlkorrespondens mellan Utrikesdepartementet och journalisten Patrik Oksanen, angående en intervju som Patrik Oksanen gjort med en människorättsaktivist från Krimhalvön. Handlingarna Hanif Bali spred visade sig ha begärts ut från UD av en högerextrem sajt.

– På söndagen fick jag istället stå och förklara hur partiet förhöll sig till Hanif Bali. En kvart innan sändning avgick han från partistyrelsen och meddelade att han skulle lämna Twitter. Och det finns flertalet liknande incidenter, säger Hampus Knutsson.

Vad tänkte du när du insåg att Anna Kinberg Batra skulle sluta?

– Man får ju alltid gilla läget, och jag såg framför mig att det kunde bli en spännande höst och vår. Rent kommunikativt fanns en potential för nystart för partiet, och för att sätta en annan bild. Det fanns också ett sug att berätta om återkomsten och vägen tillbaka.

Du blev taggad av det?

– Ja absolut.

Vad har varit din största framgång, under tiden hos Moderaterna?

– Jag är stolt över det enorma lagarbete vi gjorde på extremt kort tid och under en turbulent fas där Moderaterna gjorde ett partiledarskifte. Jag tycker att lanseringen av vår värdegrundskampanj (Rättigheter, skyldigheter, möjligheter – lika för alla) landade väldigt bra både medialt och inom partiet. Och att vi höll ut och fokuserade på att berätta om vår egen politik istället för att kritisera motståndarnas. Det är jag stolt över.

Hur stor betydelse har budskapen som ett politiskt parti vill kommunicera för framgångarna, eller de uteblivna framgångarna?

– Politik är kommunikation. Loggor och affischer har aldrig varit helt avgörande i något val. Men uppfattar man att företrädarna erbjuder lösningar på dagens problem, är trovärdiga och gör allt för att få igenom sina förslag, då har man lyckats. 

Du pratar om en brunsmetning av Moderaterna. Hur har det blivit så, och vad är det som har gått fel rent kommunikativt?

– Väljarna uppfattade en osäkerhet kring om partiet ville samarbeta med SD eller inte, och det blev skadligt. Man vill ju veta vad man röstar på. Det försvårade kommunikationen under den senaste mandatperioden och ligger kvar som en sten i skon fortfarande – även om partisektreteraren Gunnar Strömmer så sent som förra veckan sade i Ekot att det inte är aktuellt.

Varför har det inte kommunicerats tydligare då? Mediebevakningen har sedan september och fram till regeringen blev klar i grova drag gått ut på att man hjälper SD till makten om man inte väljer S? 

– Det är för att du har köpt den socialdemokratiska berättelsen. Det har ju sannolikt varit en av strategierna, att misstänkliggöra Moderaterna. Och det måste man säga har varit framgångsrikt. Det har varit svårt att möta den mobiliseringen. 

Har Moderaterna gjort vad de har kunnat tycker du, för att motarbeta den bilden?

– Stämningen har blivit så uppiskad och misstankarna har vuxit. 19 januari-beskedet (Anna Kinberg Batras kommentar om SD. reds.anm) blev den stora vändpunkten, och det var svårt att styra tillbaka efter det, säger Hampus Knutsson och fortsätter:

– Frågan är inte borta från agendan. Den här regeringen har ju inte bildats utifrån vad de vill göra, utan utifrån en enighet kring vad de är emot.

Vad är den största utmaningen framöver för Moderaterna?

– På ett sätt är det enklare nu när partiet är ett rent oppositionsparti. December- överenskommelsen är begravd och Moderaterna kan nu vara det stora borgerliga partiet som vill ha en borgerlig regering, säger Hampus Knutsson.

På sikt menar han, är den stora utmaningen att samla borgerligheten igen för att ta regeringsmakten. 

– Det ska bli intressant att följa en regering där Socialdemokraterna ska styra med liberal och borgerlig politik. Hur ska man navigera i det? De sitter dessutom på veto från Vänsterpartiet.

Varför slutade du på Moderaterna?

– Jag ser mig som konsult, och ville tillbaka till näringslivet. Det var valrörelsen jag var intresserad av –  jag ville vara med och bidra, lära mig och utvecklas.

Att han landade hos Prime igen, var inget svårt beslut. 

– Prime hanterar sannolikt de största kriserna, totalt över hundra varje år. Jag längtade tillbaka till det. 

Och mycket talar för att Hampus Knutsson och hans kristeam på Prime kommer att ha händerna fulla framöver. Allt mer pekar mot att en ny lågkonjunktur trampar i kulisserna. Och för pr-och kommunikationsbranschen betyder det högkonjunktur, och fler kriser att sätta tänderna i.

– Många har redan nu börjat rusta sig inför vad som ska komma. Vi har dessutom en ökande osäkerhet i omvärlden – den politiska utvecklingen i Ryssland, USA och Kina – till exempel. Många stora företag finns på de här ländernas marknader, och det är viktigt hur man agerar där, säger han och lägger till:

– Den bästa krishanteringen är alltid att göra rätt från början.

Hampus Knutsson menar att krishantering sedan några år tillbaka kommer in tidigare i processen. Detta eftersom många bolag har anammat ett hållbarhetstänk, och försöker ta rollen som samhällsbyggare.

– Men varje steg som inte lever upp till den bilden är en risk och kan innebära stora tapp på förtroendekontot, säger Hampus Knutsson och förklarar:

– Det är positivt att fler bolag tar på sig ett samhällsansvar, samtidigt så lever vi numera i ett George Orwell-liknande samhälle, där även medborgare övervakar staten, och konsumenter företag. Det går åt alla håll, och gör även att riskerna ökar om det trampas snett någonstans i organisationen.

När du anslöt dig till Moderaterna sade du till Dagens Media att du närt en dröm om att få vara med om en valrörelse. Vad har du mer för mål?

– Nu kan det konstateras att jag har jobbat inom näringslivet, i mediebranschen, och i politiken. Då har jag staten och kungahuset kvar. 

Finns det några konkreta planer på att jobba för kungen?

– Haha, nej. De har inte ringt. Än.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

Publicerad 2019-02-17 06.30

Dela artikeln: