Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Hammer och Hanborg bakom Södertäljes pr-fullträff

Publicerad: 12 April 2008, 07:04
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:52

Dagens Nyheters politiska kommentator Henrik Brors spekulerar i en artikel att pr-byrån JKL med Göran Persson i spetsen ligger bakom Anders Lagos träff med Barack Obama. Men JKL har sedan länge avlutat samarbetet med Södertälje kommun. Dagens Media har storyn om Södertäljes pr-framgångar.


Södertäljes lobbyarbete med flyktingfrågan kröntes i och med det socialdemokratiska kommunalrådet Anders Lagos resa till amerikanska kongressen, där han träffade presidentkandidaten Barack Obama och vittnade inför ett utskott om mottagandet av irakiska krigsflyktingar i Södertälje.

Dagens Nyheters politiska krönikör Henrik Brors spekulerar i en artikel om att det är pr-byrån JKL och dess superkonsult Göran Persson som ligger bakom den medialt sett succéartade USA-resan och träffen med den demokratiska presidentkandidaten Barack Obama. Inget kunde vara mer fel.

Efter att kommunstyrelsen i Södertälje fattat beslut om att arbeta med en informationskampanj om flyktingmottagandet till kommunen anlitades i ett första steg JKL som strategiskt bollplank. Ett arbete som kommunen betalade JKL 275.000 kronor för och som varade i två månader. Men om JKLs insats verkligen ledde till några konkreta framgångar för uppdragsgivaren Södertälje kommun kan ifrågasättas.

- Samarbetet med JKL rann mer eller mindre ut i sanden, säger Jörgen Eriksson, inhyrd pr-konsult som arbetar som kommunikatör åt Södertälje kommun med dess flyktingprojekt.

Efter att ha avslutat samarbetet med JKL gick kommunen så småningom ut i en ny upphandling av informationstjänster. Den upphandlingen handlade om alltifrån interninformation om projektet och dess målsättning till de anställda i kommunen, till utåtriktad information till Södertäljeborna, men även att arbeta med frågan ur ett kommunikativt perspektiv på ett nationellt plan och medierelationerna.

Upphandlingen vanns av informationsföretaget Hammer och Hanborg och dess pr-konsult Jörgen Eriksson.

Länstidningen i Södertälje hade tidigare grävt fram kommunens samarbete med JKL och skrivit om det, men tappade nu intresset för att följa upp pr-spåret då en enskild liten konsult från Hammer och Hanborg rimligtvis inte var lika medialt intressant att skriva om som den stora nationella pr-byrån JKL.

Jörgen Eriksson har mångårig erfarenhet från informations- och pr-branschen:

- Jag tycker om att växla olika sorters uppdrag, som att ibland arbeta inom stora företag med dess interna eller externa information, för att sedan varva det med mer idéburna informationsinsatser som till exempel Södertäljes flyktingprojekt. Innan Södertälje arbetade jag åt Vattenfall för att ta ett exempel. Där var jag deras kriskonsult under orkanen Per i januari 2007.

En dag på jobbet insåg han att han hade någonting potentiellt riktigt stort på gång när han svarade i telefonen och det var tidningen Washington Posts Europakorrespondent Mary Jordan i andra änden:

- Hon berättade att hon hade fått ett samtal hemifrån redaktionens utlandsdesk som tyckte att hon kanske borde åka till Södertälje och titta på hur de tar emot irakiska krigsflyktingar.

Medierna i USA hade fått upp ögonen för Södertälje efter att den amerikanska nyhetsbyrån AP hade börjat skriva om flyktingströmmen dit någon gång under hösten 2006, vilket i sin tur resulterade att redaktioner från flera länder hakade på och skickade reportageteam till Sverige och Södertälje.

Samtalet med Jörgen Eriksson resulterade i att Mary Jordan gjorde ett besök i Södertälje, som hon skildrade i ett stort uppslaget förstasidesreportage som publicerades samma dag som Anders Lago framträdde i kongressen. För övrigt följde DN-journalisten Andreas Lundin Jordans arbete på plats i Södertälje och skrev en artikel om det den 28 februari.

- Jag kände mig milt sagt ganska nöjd med att lyckas placera artikeln i Washington Post samma dag som Lago framträdde, säger Jörgen Eriksson.

Och hur var det då med Lagos träff med Barack Obama i kongressen två dagar innan han själv skulle vittna i en utskottsutfrågning? Var det en slipad uttänkt pr-strategi signerad JKL och Göran Persson vilket DNs Henrik Brors spekulerar i, som låg bakom träffen?

- Jag fick höra att Anders Lago hade blivit inbjuden som åhörare till utfrågningen av general Petraeus där Obama skulle delta och såg vilket tillfälle det var och sa ungefär som så: Bra då skickar vi ut ett pressmeddelande om att Anders Lago ska få träffa Barack Obama i kongressen.

När de bollade idén om pressmeddelandet mötte Jörgen Eriksson en invändning:

- Det var någon som sa att det ju inte alls var bestämt att Anders skulle få träffa Obama, han var ju bara inbjuden att sitta med som gäst och åhörare under utfrågningen.

Men det såg Jörgen Eriksson inte som något problem:

- Mitt svar blev då att: Nej just det, men då är det upp till Anders att visa framfötterna och ta tillfället i akt och helt enkelt se till så att han får träffa Obama när de ändå är där båda två på samma gång.

Anders Lago tände på Erikssons idé och lovade att göra vad han kunde för att få till träffen, och gav klartecken till pressmeddelandet. Efter att det gått ut hade sedan inte heller den normalt så lugna kommunstyrelseordföranden från lilla Södertälje någon möjlighet att backa från sitt löfte när han gick uppför trapporna och passerade metalldetektorn i säkerhetskontrollen, för att så småningom hitta fram till det rum i senaten i Washington där han på plats följde den politiskt glödheta utfrågningen av general Petraeus som leder USAs styrkor på plats i Irak och ambassadören Ryan Crocker.

Andreas Henriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.