Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Hammarby tar upp kampen med Red Bull

Publicerad: 16 April 2008, 04:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:52

Hammarby Handboll lanserar en egen energidryck. Namnet är en tydlig blinkning till marknadsdominanten Red Bull - Green Cow.


Hammarby Handboll utmanar Red Bull med Green Cow - Hammarby Handboll försöker ständigt hitta okonventionella sätt att få in mer intäkter till verksamheten, utöver de traditionella kanalerna, säger Hammarby Handbolls marknadschef Clas Sundberg.

Energidrycken lanseras i samarbete med Sportsmedia Agency och Harboe Bryggerier. Loggan har gjorts av reklambyrån Zoom. Drycken ska säljas i butiker, restauranger, kiosker och caféer, främst i södra Stockholm.

- Den kommer också att säljas i några utvalda restauranger under skidsäsongen i Österrike, där Red Bull i stort sett har monopol på energidrycker.

Green Cow skulle egentligen ha lanserats under handbolls-EM, men lanseringen blev försenad. Nu blir det istället i samband med slutspelet i elitserien. Drycken marknadsförs i samband med matcherna, bland annat kommer spelarna att dela ut burkar till publiken. Green Cow kommer även vara med vid eventet Ski Funtastic i Sälen i helgen.

- Vi räknar med att kännedomen om Green Cow sprids från mun till mun hos dem som gillar Hammarby, så det är viktigt att nå rätt personer tidigt. Nästa säsong ska vi ha loggor på kläderna och på Hammarbys reklamytor vid arenorna.

- Det viktigaste nu är att få ut drycken i butik. Om försäljningen går bra kan vi lägga mer kraft på marknadsföring och på att berätta historien bakom varumärket.

Hammarby Speedway ska också sälja energidrycken, men Clas Sundberg har än så länge inte varit i kontakt med fotboll- och bandyklubbarna.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.