Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag27.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Hammarby rasar mot Aftonbladets uthängning

Publicerad: 27 November 2008, 09:38
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:35

I måndagens tidning rapporterade Aftonbladet om ett bråk på nattklubben Collage i Stockholm. Tidningen publicerade namn och bild på en spelare i Hammarby som ska ha deltagit i slagsmålet. Nu rasar Hammarby fotboll mot namnpubliceringen.


- Det är anmärkningsvärt. Jag har pratat med flera personer på Aftonbladet för att i alla fall få en förklaring om hur de har resonerat, men jag har inte fått någon, säger Urban Rybrink, Hammarbys informationschef.

Ingen reaktion alls?

- Det enda de gjort är att de har erbjudit spelaren att tala ut men det handlar om så svaga uppgifter så att det inte finns något att tala ut om.

Kvällspressen har ingen konsekvent policy för namnpublicering, menar Urban Rybrink.

- Jag upplever att det är ovanligt att man gör så här. Medarbetare och före detta medarbetare på Aftonbladet som jag har talat med vittnar om att det saknas en röd tråd, att man i vissa fall namnpublicerar medan man friar i andra fall. För några veckor sedan var det en allsvensk spelare som anklagades för sexualbrott, då namnpublicerade man inte. Man borde nog ha en diskussion om detta.

Får detta några konsekvenser för er framtida kontakt med tidningen?

- Nej, det går inte att vara långsint, det håller inte med någon italiensk bojkott. Men påverkar så klart förtroendet hos spelarna som borde vara öppna mot pressen, det tror jag är det allvarligaste.

Niklas Bodell, informationschef på Aftonbladet, säger att det var ett "ansvarig utgivarbeslut".

- Varje publicering är unik och döms från fall till fall. Men vi tycker att vi är konsekventa vad gäller namn- och bildpublicering för idrottsmännens gärningar, vi brukar publicera deras namn. Vår grunduppfattning är dock att allsvenska fotbollsspelare är förebilder och att deras gärningar är av allmänintresse.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.