Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Halva Romson ska stärka Cole Russell & Pryce

Publicerad: 24 Juni 2002, 13:18
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:14

Tio av den tjugo personer starka reklambyrån Romson som snart lägger ner verksamheten går efter semestern till nya jobb på Cole Russell & Pryce. Efter personaltillskottet får byrån större möjlighet att jobba med mer omfattande reklamuppdrag, säger Johannes Berg, vd Cole Russell & Pryce.


Romsons vd Leif Sorte aviserade i förra veckan att han lämnar uppdraget och sitt ägande i reklambyrån. Forsman & Bodenfors har också beslutat sig för att avyttra sin del. Ägandet löses upp och reklambyrån Romson försvinner inom snar framtid.

För en månad sedan kontaktade två av Romsons delägare Cole Russell & Pryce för att diskutera hur byråerna kunde samverka.

- Kombinationen av vad de behövde och det vi behövde gjorde att vi såg en bra lösning i att de kom till oss, säger Johannes Berg, vars byrå utökas med tre nya projektledare, två formgivare, en ad, en ad-assistent, en copywriter och två produktionsledare

Han fortsätter:

- Vi har letat efter framförallt bra projektledare och art directors, men det finns inte så många som är beredda att kavla upp ärmarna och slita lite. Dessutom försöker vi odla en prestigelös företagskultur där vi gör bra reklam genom att vara ödmjuka inför våra uppdrag. Det finns inte så många som passar in i den bilden, men de som kommer från Romson passar oss perfekt.

Två av projektledarna, tillika tidigare delägare i Romson, Tommy Seidefors och Jan Lindforss, adderas till Cole Russell & Pryces fyra man starka ägarkonstellation.

Johannes Berg tror dock att det kan krävas än mer personal för att hantera kundåtagandena då medarbetarna från Romson också tar med sig en rad kunder. Idag arbetar Cole Russell & Pryce med Vodafone, Telge Energi, Lekia, Vinge Advokatbyrå, Tetra Pak och Djurens rätt. Efter sammanslagningen finns också uppdrag för NK, Milko, Mazda, JP Nordiska, Ecpat, Svensk Bilprovning och Polarn & Pyret på byrån.

- Alla kunder är informerade om förändringarna och de ser det som att de får en bättre byrå att jobba med efter detta, säger Johannes Berg.

Förhoppningen är också att kunna jobba med fler och större kunder i och med sammanslagningen.

- Romson har varit mycket starka kreativt. Vår ambition är densamma men vår verksamhet är ung och vi har framförallt varit starka affärsmässigt. För att få göra bra reklam måste du få jobba med de större uppdragen där friheten för att göra bra reklam finns. Det är och har varit både vår och Romsons ambition att kunna serva större uppdrag och nu får vi den möjligheten, säger Johannes Berg.

På frågan om marknadsläget gör det riskfyllt att expandera just nu svarar Johannes Berg:

- Vi har haft ett mål att arbeta med en buffert som ger oss möjlighet att helt stå utan kunder i sex månader. Det har vi idag. Det får vi inte när medarbetarna från Romson tillkommer men vi fortsätter att arbeta med att ha en trygg arbetsplats som vårt första affärsmål.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.