Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Halv miljon tittare försvann när hockeyn flyttade till Kanal 5

Publicerad: 16 April 2007, 11:22
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:07

Årets finalserie mellan Linköping och Modo på Kanal 5 drog i snitt 445.000 färre tittare per match än föregående års finalserie på TV4. "Vi är jättenöjda med utfallet", säger Peter Gudmundson, vd på Svenska Hockeyligan.


735.000 såg Modo bärga SM-guldet i finalserien mot Linköping i lördags. Det är ett litet steg ner från toppnoteringen på 885.000 tittare från den femte matchen. Kanal 5s siffror bleknar dock i jämförelse med TV4s från föregående års finalserie. TV4 mäktade med 1.4 miljoner som mest och sett över hela finalserien snittade kanalen 1,1 miljoner tittare jämfört med Kanal 5s 655.000. En skillnad på 445.000 tittare.

- Vi är jättenöjda med utfallet och siffrorna ligger där vi hade förväntat oss, säger Peter Gudmundson.

Men det är ju ändå 455.000 tittare färre som följt finalhockeyn i år. Det kan väl aldrig vara bra?

- Vi har räknat med ett tapp i tittarsiffror och jag tror nog att alla de som velat titta på hockey har gjort det.

Kan kanalbytet och det minskade tittandet innebära ett svagare intresse för Elitserien?

- Det tror jag absolut inte. Vi har fått samma produktion på Kanal 5 som TV4, till och med bättre enligt många som jag har pratat med. Den allmänna meningen är att SBS gör bra produktioner och det håller vi med om.

Vad var anledningen till att ni flyttade från TV4 till Kanal 5?

- Två olika anledningar. Vi når en yngre publik på Kanal 5 och tv-marknaden är stadd i förändring. För några år sedan hade vi bara två kanaler, nu har vi betydligt fler och nya kommer till hela tiden.

Om ni är oroliga för fragmenteringen på tv-marknaden, varför flyttade ni då från en rikskanal med full penetration?

- Vi anser att kanal5 också är en rikskanal.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.