Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag16.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Halshuggen chinchilla ska få unga tjejer att rata päls

Publicerad: 22 Januari 2009, 13:48
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:23

Päls som klädesplagg har ökat i popularitet den senaste tiden, framför allt bland unga. Det vill Djurens rätt ändra på, bland annat med hjälp av en kampanj i Vecko-Revyn.


Päls har traditionellt sett varit ett ganska impopulärt plagg bland unga tjejer. Men på senaste tid har organisationen Djurens rätt kunnat se en förändring i unga tjejers attityd till päls. En orsak är att flera modebloggerskor, som Blondinbella, skrivit upp plagget.

Djurens rätt går nu ut i en kampanj för att vända trenden. Printannonsen, som till en början går i Vecko-Revyn, i Djurens rätts egna kanaler samt på webben, är både en annons och ett urklippbart protestbrev.

Enligt Hilanders ad Markus Lindsjö har den två syften.

- Vi vill dels visualisera att man tar livet av ett litet djur, genom att man måste klippa av huvudet på chinchillan. Dessutom vill vi uppmana folk att engagera sig genom att skicka ett brev till jordbruksministern, säger han.

I protestbrevet, adresserat till jordbruksminister Eskil Erlandsson, står det:

"Hej Eskil!Jag skickar det här utklippet till dig i protest mot att det fortfarande finns en omfattande pälsdjursuppfödning i Sverige. Varje år dödas miljontals minkar och chinchillor för att bli pälsar och pälsdetaljer i klädindustrin. Lagligt! Jag vill att detta stoppas. Det finns alternativ till päls. Djur är inte kläder!"

Arbetsgrupp på Hilanders:Markus Lindsjö, adPatrik Vult von Steyern, copywriterPeter Syrjänen, originalSebastian Wigström, produktionsledning

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.