Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Hallstedt & Hvid blir Tank

Publicerad: 29 maj 2002, 12:02
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:15

Reklambyråerna Hallstedt & Hvid och Tank går samman under namnet Tank. Vd blir Carola Määttä och inriktningen blir strategisk reklambyrå. Skälet att de två byråerna går samman är möjligheten att komplettera varandra, säger Lars Källgren, idag vd för Tank.


- Tank har haft en tung ekonomisk period bakom sig. Hallstedt & Hvid har "gått som branschen i övrigt" enligt Lars Källgren. Sammangåendet är dock ett försök att komplettera varandras kompetenser.

Vi vill ha mer resurser för att utföra reklamuppdrag och Hallstedt & Hvid vill ha mer strategisk kunskap. Dessutom har vi en historisk koppling till varandra genom att jag och Per Hasselgren båda har arbetat på Hallstedt & Hvid, säger Lars Källgren.

Före midsommar flyttar Hallstedt & Hvid och Tank ihop och blir Tank. Den sammanslagna personalstyrkan består av sexton personer. Antalet tjänster berörs inte av sammanslagningen, enligt Lars Källgren.

Tank agerade från start för fem år sedan som konsult med inrikning på positionering. Marknaden för strategiska positioneringsuppdrag har dock minskat i takt med övriga konsultinvesteringar och sedan årsskiftet har Tank även arbetat med reklam.

- Vi har en tung period bakom oss där vi bland annat har minskat vår personalstyrka från 16 till 7 personer. Men sedan vi breddat vårt erbjudande har uppdragen ökat och nu behöver vi bra kreatörer och projektledning och projektstyrning. Det som en etablerad reklambyrå kan tillföra, säger Lars Källgren.

Tanks behov matchades med A-Com-systern Hallstedt & Hvid, som enligt Lars Källgren behövde strategisk kunskap och erfarenhet och kundförståelse, något som Tank kunde tillföra.

A-Com blir fortsatt involverat av den sammanslagna byrån med 50 procent av ägandet. Resten delas i den fyra personer starka ledningen, bestående av Carola Määttä, vd, Lars Källgren, Per Hasselgren och Håkan Olofsson, kreativt ansvarig. Dessutom diskuteras möjligheten att fördela en mindre ägandepott till "nyckelpersoner" i organisationen.

Namnförslaget kom från Hallstedt & Hvids vd Carola Määttä som gärna ville få lite fräschör i namnet enligt Lars Källgren. Namnet Tank väljs framför Hallstedt & Hvid bland annat för att slippa den svajiga period som H & H har i bagaget.

- Hallstedt & Hvid har en lång historia som har varit både upp och ned. Vi ville inte ha två namn för att den nya byrån inte ska framstå som en fusion. Och igen av varken Hallstedt eller Hvid finns kvar i organisationen. Tank kändes fräschare, säger Lars Källgren.

Enligt Lars Källgren har kunderna kontaktats och gett postitiv respons på samgåendet. Byrån kommer från start att arbeta med kunder som Kanal 5, Huyndai, Nutek, Sveriges Turistråd, Däckia, SOS Barnbyar och strategiuppdrag för Vodafone och Skandia.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev