Håkan Sjöstrand omorganiserar SvFF – marknadschefen slutar

Håkan Sjöstrand delar upp Svenska Fotbollförbundets marknads- och kommunikationsavdelning i två delar. Då slutar marknadschefen.

Icas tidigare marknadsdirektör Håkan Sjöstrand tillträdde i november förra året tjänsten som generalsekreterare på Svenska Fotbollförbundet, SvFF. De senaste månaderna har han och ledningen drivit ett förändringsarbete.

– Vi gör en översyn av verksamheten för att stå bättre rustade för framtiden, det handlar bland annat om att se över hur vi jobbar för att öka intjäningen, säger Håkan Sjöstrand.

En av förändringarna är att avdelningen för marknad och kommunikation delas upp i två. Det skapas en avdelning med ansvar för kommunikation och media, samt en avdelning med ansvar för exempelvis varumärke, försäljning, evenemang och partners.

– Vi vill få upp kommunikationsfrågorna högre på agendan. Det finns ett otroligt intresse och engagemang kring fotbollen och vi vill lyfta fram det. Dessutom ser vi att vi kan renodla marknadsavdelningens uppdrag till att jobba mer med att utveckla vårt erbjudande.

Resultatet av uppdelningen i två avdelningar blir att Camilla Hagman, idag chef för marknad och kommunikation, slutar.

– Det finns inget bättre tillfälle för mig, både personligen och för förbundet, att nu lämna över till två nya krafter. Jag har varit högst drivande i det här förändringsarbetet så det är vare sig dramatiskt eller känsligt, säger hon.

Hur känns det?

– Fotbollförbundet är en fantastiskt verksamhet så ur det perspektivet är det tråkigt att lämna. Men mitt beslut grundas på att det här blir bra för alla, inte minst mig själv. Det jobb som vi gjort hittills i avdelningen är en bra plattform för arbetet framåt, det känns bra.

Camilla Hagman blir kvar på sin tjänst till 1 februari 2016, bland annat för att garantera en bra överlämning. Då har hon jobbat på SvFF i knappt fyra år.

Vad ska du göra istället?

– Det finns idéer, men jag har inget klart i nuläget. Nu ska jag färdigställa vårt pågående verksamhetsår, där vi bland annat har damernas och herrarnas EM-kval framför oss och även en Fotbollsgalan. Dessutom ska vi planlägga 2016 och sätta mål framåt 2018 utifrån det förändringsarbete vi gjort.

Rekryteringen av en kommunikationschef, samt en marknadschef, har precis inletts.

Samtidigt passar SvFF på att också renodla hr-funktionen, tidigare har det även legat administrativa uppgifter på hr-chefen. Även den renodlingen för med sig att Britt Marie Kihlman, idag chef för hr och administration, går i pension. Men också hon ska jobba kvar på förbundet en tid.

– Vi skapar en hr-funktion med fokus på att utveckla vårt humankapital, som ju är vår viktigaste tillgång. En ny hr-chef ska utveckla våra chefer och ledare och exempelvis jobba med kulturförändringsprogram, säger Håkan Sjöstrand.

Madeleine Nilsson

Redaktör

Publicerad 2015-08-28 11.31Uppdaterad 2015-12-06 11.52

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: