Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Häger Fredlund ger Gant ett bättre liv - med Cathy Freeman

Publicerad: 13 Februari 2008, 08:08
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:57

Gants nya reklampelare med samhällsengagemang är aboriginska friidrottaren Cathy Freeman från Australien. Klädmärkets vårtema är sport i både kläder och reklam.


- Vi har ett sporttema eftersom det är OS-år och där passar Cathy Freeman klockrent in eftersom hon är gammal OS-medaljör. Hon har numera en organisation som jobbar med föräldralösa barn och vi stöttar hennes engagemang, säger Per Sjödell, tillträdande marknadsdirektör på Gant.

Gant använder kända, samhällsengagerade personligheter i sin varumärkesbyggande reklam som ska gå upp senare i vår. Men först gör klädmärket en klassisk kampanj för vårens kollektion där Cathy Freeman är en av flera modeller.

- Gant har alltid varit influerat av amerikanskt sportmode, men nu lyfter vi fram det lite mer. Vi har använt element från olika sporter som assessoarer i bilderna, säger Johan Fredlund, ad på Häger Fredlund.

Men det är inte fråga om några svettiga reklambilder utan det handlar snarare om tiden före aktiviteten eller efter duschen.

- Gant är mode för människor som gillar det goda livet. Det ska vara en form av igenkänning, men ändå visa på ett liv som är lite bättre än det man har, säger Beata Lundström, projektledare på Häger Fredlund.

Vårmodet lanseras med en printkampanj i internationella magasin som Financial Times How To Spend it, Vanity Fair och Vogue.

- Det är strategiska medier som gör att Gant syns i ett attraktivt sammanhang med premiumvarumärken. Det gynnar både försäljningen nu och gör att nya återförsäljare upptäcker Gant, berättar Beata Lundström.

I Sverige ska kampanjen även gå i bland annat King, Elle, Svenska Dagbladet, Dagens Industri och flygplatsmedier. Det kompletteras med direktuskick och en butikskatalog. Reklamen vänder sig framför allt till urbana höginkomsttagare.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.