Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag28.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

H&Ms reklam dubbelt så effektiv som Lindex

Publicerad: 14 April 2008, 11:50
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:52

Både H&M och Lindex byggde sina vårkampanjer runt rosor och trefärgade klänningar och nu kan MEC Medialab visa att H&M vann reklamkrocken på knock. I förhållande till medieinvesteringen är H&Ms reklam dubbelt så effektiv som Lindex.


Avsändaridentifikationen på H&Ms kampanj uppgick till 58,2 procent, jämfört med Lindex 36. 15 procent trodde att H&M var avsändaren i Lindex film medan 12 procent misstog Lindex för avsändare i H&Ms film. Enligt MEC Medialabs undersökning skulle Lindex kunnat ha uppnått 40 procents högre varumärkeskännedom, och kanske försäljning genom att särskilja sin reklam mer från H&Ms.

- H&M är ett så pass mycket starkare varumärke vilket gör att de suger åt sig en större del av effekten när båda varumärkena konkurrerar om uppmärksamheten samtidigt, säger Mikael Persson, chef för MEC Medialab.

Sett till attityd så är tittarna mer positiva till H&Ms reklam medan de är neutrala i betydligt högre grad i till Lindex. Mikael Persson säger att Lindex har dragit det absolut kortaste strået i krocken men att båda reklamfilmerna har visat på dåliga observationsvärden.

- Vi mäter ett hundratal kampanjer varje år och och resultaten från både H&M och Lindex är svaga. De har lagt ut mycket pengar men koncepten har svårt att ta sig genom mediebruset och varken H&M eller Lindex kan vara särskilt nöjda med resultaten.

Lindex har avböjt att kommentera då de inte har tagit del av hur undersökningen har genomförts.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.