Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag27.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

H&Ms hemliga kampanj sprids av bloggare

Publicerad: 22 Augusti 2008, 06:26
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:42

Kampanjbilderna från modejätten H&Ms samarbete med Commes des Garcons skulle släppas först i oktober. Men efter en läcka sprids de redan nu som en löpeld på modebloggar världen över. "Det är olyckligt", säger Kristina Stenvinkel, informationschef på H&M.


H&Ms uppmärksammade designsamarbeten är en viktig del i klädjättens globala marknadsföring. Tidigare har bland andra Madonna, Stella McCartney, Karl Lagerfeld och Roberto Cavalli rönt stor uppmärksamhet i medierna.

Kristina Stenvinkel. FOTO: Oscar Falk Presentationen av kollektionerna brukar vara en välregisserad historia. För att maximera genomslaget släpps bilderna på kläderna tätt inpå det datum som kläderna landar i butikerna.

Men H&Ms bilder på kollektionen från Commes des Garcons - som skulle släppes först i oktober - har läckt ut redan nu.

- Det är olyckligt. Vi jobbar för att bilderna ska publiceras först när kollektionen släpps. Det är även för kundernas skull, så att de inte ska se bilderna nu för att sedan behöva vänta länge innan kläderna finns i butik, säger Kristina Stenvinkel och fortsätter:

- Men detta visar även hur stort intresset är för den här kollektionen.

Bilderna som läckt kommer enligt Kristina Stenvinkel från ett presskit med bilder som skickats ut till månadspress. Dessa bilder har sedan fotograferats av och spridits till modebloggare.

- Därför är bildkvalitén inte heller särskilt bra.

Är denna "läcka" i själva verket inte en del i er pr-kampanj kring släppet?

- Absolut inte. Då hade det inte varit den dåliga bildkvalitén. Det är vikigt för oss att det ser bra ut.

Modebloggen Fashonista.com var en av de första som publicerade bilderna. Under rubriken "First Full Look: Commes for H&M" tackas en "gracious tipster" för bilderna.

Efter påtryckningar från H&M har dock Fashonista.com, och andra bloggar, tagit bort bilderna.

- Vi har fört en dialog, precis som vi brukar göra, med dessa bloggar. Vi har lovat dem att de istället får bilder av bra kvalité senare, säger Kristina Stenvinkel.

Har ni hotat med rättsliga följder?

- Nej. Vi har fört en dialog.

Flera svenska modesajter och bloggar visar dock fortfarande bilderna, som har fått spridning världen över.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.