H&M tar hjälp av AR tillsammans med Warpin Media

Under H&M:s lansering av designersamarbetet med Moschino fick gästerna uppleva mode på ett helt nytt sätt. Med hjälp av en ny AR-mjukvara framtagen av det svenska techbolaget Warpin Media fick kollektionen liv.

Det svenska techföretaget Warpin Media har skapat en augumented reality-mjukvara inför H&M:s lansering av designsamarbetet med Moschino. 

Mjukvaran beskrivs som ett helt nytt sätt att uppleva mode, och har utvecklats till Magic Leaps tekniska plattform för upplevelser inom augmented reality.

Resultatet av kombinationen mellan Warpin Medias kreativa mjukvara och Magic Leaps tekniska plattform är ett digitalt rum som gördet möjligt för användaren att interagera med fysiska och digitala föremål i den riktiga världen. 

Emma Ridderstad, medgrundare till Warpin Media, är precis hemkommen från New York där hon tillsammans med kollegorna jobbat med H&M:s lanseringsevent. 

— Det gick jättebra och var väldigt roligt att se gästernas reaktioner. För många var det här deras allra första upplevelse av AR, att då också kunna erbjuda möjligheten att integrera fysiska objekt var fantastiskt kul, säger hon till Dagens Media. 

Emma Ridderstad var vd på Modern Women Media innan hon medgrundade Warpin Media, och idag driver hon bolaget tillsammans med Patrik Buckau.

Warpin Media specialiserar sig på strategiska lösningar inom virtual reality, augumented reality, och mixed reality – ofta samlat under namnet ”immersive tech”.

Att H&M väljer att satsa på AR handlar om att man vill ligga i framkant och vara med och forma hur framtidens shopping kommer att se ut. Inom loppet av några år kanske vi kommer shoppa hemma i vardagsrummet endast med hjälp av ett par AR-glasögon, säger Emma Ridderstad. 

— Man kan beskriva det här projektet som att vi litegrann doppar tårna i det här, för att se vad tekniken kan erbjuda inom retail. Vad kan man ge för mer information till fysiska plagg som skapar en ny upplevelse för konsumenten?, fortsätter hon.

Emma Ridderstad ger exempel på hur AR-teknik kan förändra upplevelsen av mode: 

— Det är stor skillnad på att bara se fysiska kläder under en modeshow på det traditionella sättet, och att med hjälp av AR kunna addera och fördjupa med hjälp av inspirationen bakom kollektionen. På H&M:s lanseringsevent syntes bara fysiska kläder när gästerna tittade in i rummet, men när de satte på sig AR-glasögonen syntes till exempel digitala objekt på rummets pelare. En av väskorna “smälte” över bordet när gästerna rörde vid den, och en av produkterna som består av ett mobilskal i form av en nallebjörn fick liv och började dansa runt på podiet. 

Det uppskattades av gästerna. 

— Folk ville gärna gå visningen två gånger och kunde vara där inne väldigt länge. Wow-känslan var tydligt, eftersom det här är någonting så pass nytt. 

Hur unikt är det här?

— Inom mode är det väldigt unikt, det är det första modeprojektet som Magic Leap gör. Men sedan har det gjorts liknande saker inom andra områden, som exempelvis spel och möbler.

Vad ser ni för andra möjligheter med den här mjukvaran? 

— Egentligen finns det möjligheter inom allt som du kan göra hemma istället för att gå ut på stan. När det gäller inköp av möbler, kan det ju till exempel vara väldigt skönt att kunna placera ut en möbel i sitt hem för att se hur väl den passar ihop med det övriga rummet. 

Emma Ridderstad tror att AR-tekniken framåt helt och hållet kommer ersätta mobilen och datorn. 

— Det du gör i mobilen idag kommer du att kunna göra i AR-glasögon, och på så vis kunna ha händerna fria. Det kommer skapa möjligheter att dela digitala utrymmen och objekt med andra människor över hela världen. Möjligheterna är egentligen oändliga. På sätt och vis är det här den fjärde industriella revolutionen. 

Emma Ridderstad understryker dock att AR- och VR-tekniken måste tillföra något till konsumenten för att det ska vara värt att satsa på det. 

— Ibland säger företag att de vill göra VR, men då måste man fråga sig varför? Det gäller att inte glömma bort innehållet och bara fokusera på tekniken i sig. VR ökar till exempel jättemycket inom utbildning och business to business just nu. Walmart har till och med gjort det till praxis för alla anställda att utbilda sig i VR. AR har helt andra fördelar, där det går att kombinera den fysiska världen med den digitala. 

Kommer ni fortsätta samarbetet med H&M framåt? 

— Absolut, vi har en ständigt pågående diskussion med H&M. Dessutom jobbar vi i dagsläget med flera olika varumärken inom både AR och VR. Det ska bli väldigt spännande att se vad nästa steg kommer att bli.

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2018-11-01 12.47Uppdaterad 2018-11-05 09.37

Ämnen i artikeln: