Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

H&M köper bloggvärldens första takeover - hos Kenza

Publicerad: 8 Maj 2008, 11:56
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:50

Modebloggen Kenza har i dag tagits över av H&M, som gör en så kallad takeover. Det är första gången någonsin som bloggannonsnätverket Tailsweep säljer en takeover på en blogg.


16-åriga Kenza Zouiten har runt 22.000 unika besökare i veckan på sin blogg. Hon är en av de nominerade i Stockholm Media Weeks kategori Årets branschpersonlighet.

I dag har hennes blogg tagits över av H&M.

- Det här är en del av vår sommarkampanj som startar i dag. Den går upp på ett flertal sajter i olika former, säger Håcan Andersson på H&Ms pressavdelning.

Har ni gjort en takeover på en modeblogg förut?

- Det tror jag inte.

Ligger den på fler sajter?

- Vår kampanj ligger i olika former på ett flertal sajter men vi vill inte gå ut med några detaljer.

Inte heller Taisweeps vd Joachim Lerulf vill berätta om kampanjen går på fler bloggar.

- Men det är första gången vi sålt en takeover på en blogg, säger han.

Tidigare har tidningssajter som SvD.se och Aftobladet.se testat takeovers, eller big bangs. I vissa fall har läsarna klagat.

- Det är ett nytt grepp som jag tror blir vanligare i takt med att bloggen växer som annonskanal, så länge det inte stör läsarna och sker i en relevant miljö, säger Joachim Lerulf.

Hur mycket kostar en takeover på Kenzas blogg?

- Det vill jag inte uttala mig om.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.