Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

H&M-duon går till Esprit

Publicerad: 1 september 2010, 06:46
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:40

H&M:s varumärkeschef Jörgen Andersson och kreativa chefen Jan Nord lämnade klädjätten i sommar. Nu står det klart att nya utmaningen är Esprit.


Ämnen i artikeln:

H M

I somras kunde Dagensmedia.se avslöja att H&M:s kreativa varumärkesduo lämnar kedjan efter 10 år tillsammans. Jörgen Andersson hann spendera hela 25 år där innan det var dags att bryta upp för att ”få tillbaka pirret i magen”.

I oktober blir de globalt ansvariga för Esprits varumärke, med samma titlar som på den svenska klädjätten.

– Det var inte klart då att vi skulle gå till Esprit, men vi ville fortsätta att jobba ihop och förde en massa diskussioner med olika parter. Vi valde Esprit eftersom det fanns så mycket utmaningar, säger Jörgen Andersson till Dagensmedia.se.

Det amerikanska klädmärket startade på 1960-talet i San Fransisco och säljer sina kläder i egna och andras butiker i 50 länder. Varumärket har på senare år fört ett liv i skymundan, men nu ska det bli ändring på det.

– Det går bra för Esprit och man har en uttalad ambition om att fortsätta växa internationellt, men inser att det kräver ett starkt varumärke och det har de hittills varit dåliga på, säger Jörgen Andersson.

Han och partnern Jan Nord ska först spendera tre månader på att lära känna Esprit. Därefter ska de sätta upp visionen och börja jobba mot den.

– Det finns en uttalad ambition från ledningen att gifta ihop hela varumärket från a till ö – allt från produkter, butiker och arkitektur till reklam. Först måste man säkerställa att man har något som folk vill ha. Marknadsföringen är bara ett inbjudningskort till festen. Det är i butiken det händer, säger Jörgen Andersson.

Synnöve Almer

Ämnen i artikeln:

H M

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev