Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

H&M delar ut kondomer på Stureplan

Publicerad: 27 maj 2009, 15:09
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:36

I morgon går startskottet för H&M:s Fashion Against Aids-kollektion, med Dita von Teese som ett av dragplåstren. I Sverige uppmärksammas det med utdelning av kondomer på Stureplan.


Dita von Teese. Foto: Daniel Jackson Det är andra gången som H&M och Designers Against Aids samarbetar med kollektionen Fashion Against Aids. Kändisar som Katy Perry, Estelle och Dita von Teese har designat kläderna, som säljs i utvalda butiker över hela världen från och med i morgon. 25 procent av försäljningsintäkterna går till välgörande åtgärder för att förebygga spridandet av hiv och AIDS.

- Förra året kunde vi skänka 15 miljoner, säger Håcan Andersson på H&M:s pressavdelning.

I Sverige lanserar Fashion Against Aids-kollektionen med ett event på Stureplan. H&M och RFSU har byggt kondomautomater på Stureplan och ska i morgon dela ut gratis kondomer och informera om AIDS. H&M auktionerar även ut Tokio Hotel-designade t-shirts på Tradera tillsammans med MTV.

- Fashion Against AIDS är ett jättebra sätt att skapa uppmärksamhet om hiv och AIDS. Det är en pandemi som påverkar alla, oavsett var i världen man bor, och H&M har goda möjligheter att sprida informationen bland unga människor, säger Håcan Andersson.

H&M:s vattenloggor på Sergels Torg. Den amerikanska artisten Katy Perry är det främsta dragplåstret i årets kampanj. I eftermiddags kunde besökarna på H&M:s sajt se henne uppträda live på H&M i Tokyo. Även Dita von Teese och Estelle har gjort uppträdanden med anledning av att kollektionen har släpps. H&M:s Facebook-grupp har varit en av de viktigaste kommunikationskanalerna i lanseringen.

I går gjorde H&M och Crowd vattenloggor med Fashion Against Aids på varenda vit platta på Sergels Torg för att skapa uppmärksamhet kring kollektionen.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev