Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

H&M äger - Indiska och Kappahl suger

Publicerad: 27 Februari 2008, 07:54
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:55

När ungdomar ska handla kläder är det H&M som gäller. Flest negativa röster får Indiska, Kappahl och Lindex. Utländska jeansmärken som Diesel och Lee slår också våra inhemska märken.


När Lunarstorm frågat 9.619 personer mellan 15-25 år vilken klädbutik de föredrar är det H&M som hamnar i topp. 31 procent av de tillfrågade anser att butiken äger, 29 procent att den duger och 4 procent att den suger.

Sämre är det för Indiska och Kappahl, 23 procent vardera anser att butikerna suger, 9 procent att butikerna äger. H&M är också den butik som flest känner till, bara 2 procent säger sig inte känna till varumärket. Värre är det för Topshop/Topman som 24 procent av de tillfrågade inte känner till. Benetton (22 procent), Joy (18 procent) och Nilson (18 procent) är andra kedjor som ungdomarna har sämre kännedom om.

H&M får dock sämre betyg när det kommer till kosmetiska produkter. Här får H&Ms produkter medelbetyg. För duschprodukter är det Sunsilk som gäller med 35 procent som anser att märket äger. 40 procent anser att Max Factor är bäst när det kommer till smink och i håret äger Schwarzkopf med 19 procent.

Lunarstorm har också frågat ungdomarna om vilka jeansmärken de föredrar. Här är det Lee, Diesel och Levi´s som dominerar. Alla tre märkena äger anser fler än 30 procent. Mindre populära är de svenska märkena Cheap Monday och Acne. 14 respektive 12 procent anser att dessa märken äger och 17 repsktive 20 procent av de tillfrågade känner inte ens till märkena.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.