Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Guru växlar ner

Publicerad: 13 Februari 2001, 11:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:25

Bonniers nya affärsmagasin måste minska kostnaderna. Nu förs diskussioner om att minska utgivningstakten.


- Vi har inte de annonsintäkter vi kalkylerat med. Livsstil och märkesvaror har

gått bra. Men internetkonsulterna och dotcom-annonsörerna finns ju inte längre,

säger Bo Hedin, chef för Bonniers affärstidningar.

Magasinet har ännu inte gått att få lönsamt och det tar längre tid att nå tid

än planerat.

- Det är inte så att vi står akut utan pengar, men ägarna (Bonnier) ser att det

kostar mer än de tänkt sig.

Just nu diskuterar Guru-folket hur kostnaderna ska kapas. Det lutar åt en

minskning av utgivningen från elva till sex nummer per år.

- Huvudspåret är gå ner till sex nummer. Vi skulle då kunna minska utgifterna

men behålla kvaliteten.

Tidningen trycker 20.000 exemplar idag. De flesta är friexemplar, men det är

tänkt att tidningen ska blir prenumererad.

- Prenumerationsförsäljningen är rätt okej. Men det är inte den som är

problemet. De är annonsintäkterna, säger Bo Hedin.

Bo Hedin vill inte lämna ut några försäljningssiffror för Guru eller uppgifter

på budgeten inför 2001. Guru har idag endast två anställda, men det är

framförallt tidningens frilansare som berörs av nedskärningarna.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.