Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Gulliver tror på livsstil i lågkonjunktur

Publicerad: 9 Januari 2002, 15:01
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:18

I går kom första numret av livstilsmagasinet Gulliver. Enligt chefredaktör Ebba Adielsson har tidningen goda förutsättningar att överleva konjunktursvackan och hon räknar med att ta både annonser och läsare från tidningar som Elle, Café och Nöjesguiden.


Till premiärnumret såldes nio uppslag, 23 helsidor och två halvsidor. De flesta annonsörerna hör hemma i modebranschen, men hemelektronik, bilar och inredning var också representerade. Chefredaktör och ansvarig utgivare Ebba Adielsson tycker att packningsgraden på knappt 30 procent är tillfredsställande.

- Vi är absolut nöjda med det, säger hon.

Finns det ingen anledning att oroa sig för hur ni ska få ett glassigt livsstilsmagasin att gå runt i lågkonjunktur?

- Jag tycker inte det. Sedan tycker jag inte att den är så glassig som man kan tro när man tittar på den. Det är en reportagetidning som innehåller mycket läsning, den ligger mer åt det traditionella månadstidningsformatet. Det är inte så att den innehåller tips om hotell som kostar 5000 kronor natten. Men vi verkar i en helt ny genre och det kanske tar ett tag innan man har etablerat den, innan folk vant sig.

Blev det första numret som ni tänkt er?

- Ja, det blev det faktiskt. Sedan är första numret alltid första numret, och vi kommer att stuva om en del till nästa nummer.

Vilka ser ni som huvudsakliga konkurrenter?

- Det finns ingen direkt konkurrent eftersom genren som sagt är helt ny i Sverige. Men när det gäller läsare tävlar vi om redan befintliga läsare av Damernas Värld, Café, Nöjesguiden, DN Lördag Söndag och liknande tidningar. Men också med utländska tidningar eftersom vi bevakar utlandet. När det gäller annonser konkurrerar vi med ungefär samma tidningar, bland annat med Elle. Till skillnad från vanliga resetidningar passar vår tidning väldigt bra för livsstilsannonser.

Till första numret trycktes en upplaga på 53.000 exemplar, men vilka räckviddsmål tidningen har framöver vill inte Ebba Adielsson avslöja.

Gulliver ägs av det nystartade svenska förlaget Neue M.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.