Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Guldägget gör om internetkategorin

Publicerad: 3 November 2008, 11:38
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:37

Sveriges Reklamförbund har tagit åt sig av kritiken och byter namn på internetkategorin till interaktiv. Dessutom delas bidragen in i sajter, interaktiv annonsering och övrig digital media.


Anledningen till att man gör om kategorin är enligt projektledare Digge Zetterberg att "det hänt så mycket på det interaktiva området att det idag är svårt att få en överblick utan någon form av indelning".

Samtidigt har den interaktiva reklamen blivit något av ett flaggskepp för den svenska reklambranschen - svenska webbyråer har prisats flitigt i internationella tävlingar.

Nu samlas företags- och kampanjsajter under begreppet sajter. Mobilmarknadsföring, banners och sökmarknadsföring hamnar i kategorin interaktiv annonsering. Applikationer, digitala events och widgets samlas i övrig digital media.

Det ska fortfarande vara en jury, men bidragen ska bedöma varje del för sig. I dagarna stod det också klart att Guldägget förlänger samarbetet med eventbyrån Impala, som får arrangera galan i - minst - ytterligare två år.

Nästa Guldäggsgala hålls i Stockholm i april 2009.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.