Få hela storyn
Starta din prenumeration
Nyheter
Publicerad: 26 November 2008, 07:41
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:35
Sveriges Reklamförbund gör en justering av pr-kategorin i Guldägget efter påtryckningar från pr-branschen.
Guldägget har tidigare förbjudit pr-byråerna att redovisa exempel på publicitet i de bidrag som skickas in till tävlingen. Detta eftersom Guldägget ska belöna kreativitet - inte resultat eller effekt.
Men efter påtryckningar från pr-branschen förändrar Guldägget reglerna för pr-kategorin. Klipp och artiklar ska i fortsättningen få användas för att tydliggöra den kreativa idén vid insändandet av bidrag till pr-kategorin.
- Nu kommer man att ha möjlighet att visa ett begränsat antal klipp. Det handlar inte om att visa effekten av kampanjen, utan om att visualisera den kreativa idén. Ibland kan medievalet eller mediegenomslaget vara en del av det kreativa upplägget, säger Pia Grahn Brikell, vd på Sveriges Reklamförbund.
Niclas Lövkvist, vd för pr-byrån Agency och medlem i Reklamförbundets pr-byrågrupp, är en av dem som har lobbat hårt för att Guldäggets regler ska förändras. I en debattartikel i Dagens Media skrev Niclas Lövkvist:
"I fjol utgjordes (om jag minns rätt) samtliga nominerade bidrag utom ett av reklamidéer och reklamenheter som av juryn ansågs ha 'en pr-mässig hävstångspotential'. Men en pr-byrås kreativa arbete är inte avslutat när idén är kläckt och paketerad på byrån. Det är då det verkligt svåra ska göras. Först när idén har testats mot mottagaren (ofta en eller flera redaktioner eller enskilda reportrar) visar det sig om den kreativa idén håller hela vägen."
- Niclas får rätt nu. Vi har haft många diskussioner med honom och försöker vara ödmjukt lyssnande, säger Pia Grahn Brikell.