Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Guld till Berghs i Clio Awards

Publicerad: 14 maj 2009, 05:55
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:26

Tre studenter från reklamskolan Berghs tog i natt emot guld i prestigefulla Clio Awards studentkategori.


Gustav Johansson, Rasmus Keger och Erik Högfeldt Berghs hade fyra nomineringar i årets Clio. Två av dem prisades. Studenterna Gustav Johansson, Rasmus Keger och Erik Högfeldt tog hem guld i integrerad kampanj för kunden Fortum och kampanjen "Fortum Active", i konkurrens med 38 andra bidrag.

- Vi är väldigt glada. Det är särskilt kul att vi har vunnit med ett koncept som är integrerat i alla kanaler. Vi bryter ny mark genom att lösa traditionella kommunikationsproblem på ett nytt sätt, säger ad:n Rasmus Keger, i ett pressmeddelande från Berghs.

Berghs vann också ett silver i kategorin "Interactive" för kunden Doritos.

Se Berghs guldfilm på http://www.gustavjohansson.com/fortum/

Hyper Island hade två nomineringar, som båda tilldelades silver. De aktuella kampanjerna var widgeten "Tag Player", för BBC, (interactive) och "DigiTic - Take the challenge!", för Skara Sommarland.

De svenska byråerna, som tillsammans tävlade med 18 bidrag i kategorierna print, interactive, design och billboard, har inte varit lika framgångsrika. Hittills har inget av dem vunnit pris, då vinnarna i tre av de fyra kategorierna presenterats. Vinnarna i design har i skrivandets stund inte offentliggjorts.

Flest nomineringar hade Forsman & Bodenfors, som tävlade med fem bidrag. Tre av dem var för Arkitekturmuseet.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.