Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag26.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Grythyttan berättar sin historia

Publicerad: 24 November 2008, 09:56
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:35

Ny grafisk profil och personliga berättelser om varje rum. Så vill anrika gästgivaregården Grythyttan locka yngre besökare.


Grythyttans nya grafiska identitet. Under året har Grythyttan renoverats, en ny grafisk identitet har tagits fram av Planeta Design och Me and you har genomfört ett omfattande storytellingprojekt. Lanseringen skedde i helgen. Samtidigt avtäcktes konstnären Gudmar Olovssons bronsbyst av Carl Jan Granqvist, som väckte liv i Grythyttan och låg bakom gästgiveriets storhetstid på 70- och 80-talen.

Syftet med den nya identiteten är att nå en yngre publik.

- Målgruppen är personer mellan 35 och 55 år. Tidigare vände vi oss snarare till 65 plus, men vi har mycket som är värt att visa upp även för yngre personer, säger Malin Hedblom, varumärkesansvarig för C/O Hotels, som äger Grythyttan.

Storytellingarbetet har pågått sedan början av året tillsammans med Me and you. Byrån har intervjuat personer som bor i trakten och har hittat historier och anekdoter som kopplas till hotellet.

- Grythyttan ligger mitt i skogen. Men invånarna har inte behövt åka därifrån för att uppleva världen, den kommer dit. Det ger en väldigt speciell stämning, säger Emilia Molin, copy på Me and you.

Varje rum har fått en egen historia, baserad på en person. Bland annat den första svarta mannen som kom till Grythyttan på 50-talet, och en transexuell skomakarlärling. Även Ernst Kirchsteiger har fått ett eget rum.

Nu går storytellingprojektet vidare med C/O Hotels-ägda Häringe slott.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.