Grünthal: "Ser mycket positivt på min roll"

"De frågor som ligger mig varmt om hjärtat får nu ett helt annat fokus i den nya koncernledningen", säger Raoul Grünthal.

Foto: Janne Næss

Raoul Grünthal blir ansvarig för det nya affärsområdet Schibsted Next. För Dagens Media reder han ut vad den nya rollen innebär.

I samband med att Kristin Skogen Lund klivit in som vd för nyuppdelade Schibsted ASA  tar Raoul Grünthal, tidigare vd för Schibsted Media, sig an ett nytt uppdrag inom koncernen.

Istället kommer han leda det nya affärsområdet Schibsted Next, samt verka som Sverigechef för Schibsted, medan Kristin Skogen Lund agerar Norgechef. 

Hur ser du på din nya roll?

– Jag ser mycket positivt både på min egen roll och på hur nya Schibsted kommer att fungera. De frågor som ligger mig varmt om hjärtat får nu ett helt annat fokus i den nya koncernledningen, vilket självklart är kul, säger Raoul Grünthal till Dagens Media och fortsätter:

– Dels handlar det om att tydligt positionera Schibsted som ett digitalt tillväxtföretag inom flera områden, något som vi framgångsrikt har gjort i Sverige och som vi nu vill göra i hela Schibsted. Dels handlar det om att bygga vidare på de digitala ekosystemen.  

Vad innebär din nya roll? Vad är det du i huvudsak kommer att ansvara för?

– Jag har egentligen två ansvar: det ena är att utveckla tillväxtområden, både befintliga som exempelvis finansiella tjänster, men också skapa helt nya. Detta ansvar sträcker sig över alla Schibsteds geografier. Det andra är att ansvara för den svenska geografin där målet är att ytterligare stärka Schibsteds position på marknaden och även stärka synergierna mellan Schibsteds olika delar. 

Vilka är de största utmaningarna för det område som du nu ansvarar för?

– Inom båda områdena handlar det ju om att förhålla sig till de globala plattformsjättarna och de är naturligtvis formidabla konkurrenter. Inom tillväxt- och ventureområdet är möjligheterna större än någonsin, men även på konkurrensen. För några år sedan var vi ofta nästan ensamma om att vilja satsa på duktiga skandinaviska entreprenörer. Idag är konkurrensen stenhård. Samtidigt har vi unika konkurrensfördelar som gör oss attraktiva som partner och ägare.  

Hanna Frick

Reporter

Publicerad 2018-12-20 06.48

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: